Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
805 vizualizari
Atomul este cea mai mare parte spaţiu gol. În centrul său se află nucleul, unde stau bine împachetaţi protonii şi neutronii. Dar aceştia nu sunt particule elementare. Sunt create din quarci.

Dar cât de mari sunt cuarcii în raport cu protonii şi neutronii?

3 plusuri 0 minusuri

Noțiunea clasică de dimensiune își pierde sensul la scară atomică. Nu putem vorbi de dimensiunea unui foton, de exemplu, pentru că în funcție de cum îl măsurăm putem găsi dimensiuni care diferă între ele cu foarte multe ordine de mărime: ba e cît norul electronic al unui atom, ba e cît distanța dintre fantele unui interferometru Young (pentru că fiecare foton trece de fapt prin amîndouă fantele) etc. Ceea ce putem în schimb spune este ce fel de efecte au particulele, la ce distanță și cu ce intensitate se manifestă ele, care e distribuția de probabilitate spațială a particulelor etc. Astfel de proprietăți se pot numi dimensiune, dar o astfel de dimensiune este altceva decît dimensiunea unei bile de biliard sau a altor obiecte care pentru noi au limite spațiale clare.

Unul din lucrurile care ne împiedică să înțelegem ce se petrece la scara particulelor elementare este faptul că ni le imaginăm folosind experiența noastră de la scara macroscopică, de exemplu sub formă de bile (colorate, bașca!).

Un atom nu e gol. E plin de cîmp electric, de forțe de atracție și respingere, de interacțiuni cuantice. Astfel un atom, chiar și cel de hidrogen, este de fapt foarte aglomerat. Ni se pare gol doar dacă ne imaginăm că nucleul și electronii sînt bile, ca într-un fel de sistem solar.

Cuarcul este punctiform (fara structura interna), pe cand raza protonului este de 0.841fm.

Argumentează sau pune lincuri relevante, te rog.
Wikipedia??? Nuuuu, ca vine jandarmul Q&A si ma aresteaza, mai bine E. Segre "Nuclei and Particles: An Introduction to Nuclear and Subnuclear Physics"
Nu gasesc surse online. Va trebui sa te cred pe cuvant.
Bănuiesc că la mine te refereai când vorbeai de jandarm...
Eu cred că ai priceput că e vorba doar de protestul meu la faptul că deşi participi la unele discuţii pe aici, te pretinzi un fel de dirijor, grăbit şi venit din sfere înalte, care nu se coboară la a răspunde muritorilor care întreabă diverse pe aici, ci furnizează, într-un act de mărinimie condescendent, un link.
Ori toată utilitatea şi arta este să dai un răspuns decent, inteligibil, dacă poţi. Să dai linkuri, în multe cazuri mie mi se pare persiflare; câteodată e util, ca de exemplu atunci când nu stăpâneşti subiectul, dar vrei să ajuţi un pic.
Nu sunt jandarm, nici nu-mi place ideea, nici nu mă onorează asemănarea.
Interesant este ca lincul pus de tine ne prezinta "dimensiunea de sarcina electrica" (charge radius), nu marimea efectiva, fizica, a protonului pe care il putem considera deasemenea adimensional, deoarece nu poate fi masurat.

Ma vad nevoit sa votez pentru raspunsul lui AdiJapan.
1. Cum adica nu poate fi masurat ?
2. Daca compari protonul cu raza Pamantului poti spune ca e adimensional, dar daca-l compari cu electronul nu mai este adimensional.
3. Eu cred ca n-ai inteles nici raspunsul lui AJ.