Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 1 minus
506 vizualizari

Am vazut un documentar in care se spunea ca supernovele reprezinta sursa pentru atomii care constituie Pamantul si corpurile noastre. Care e ideea? Stiu ca supernovele reprezinta explozia unei stele, dar de unde pana unde sunt creatoare de noi lumi?

Din fosta secțiune Q&A

in categoria Terra-Univers

La inceputurile Universului, cand s-au format atomii, au aparut doar cei mai simpli, hidrogen, heliu, foarte putin litiu si doar urme de beriliu. Din acest combustibil s-au format stele, fara planete, pentru ca planetele au nevoie de metalicitate ridicata.

Metalicitate inseamna continut de metale, iar in astronomie metale sunt toate elementele mai grele decat hidrogenul si heliul.

Elementele pana la fier sunt produse in orice stea. Stelele se nasc cu o mare concentratie de hidrogen si heliu, iar pe parcursul vietii fuzioneaza aceste elemente in altele din ce in ce mai grele. De ce pana la fier? Pentru ca elementele mai usoare decat fierul produc energie cand fuzioneaza iar reactia se autointretine; de la fier in sus, pentru reactie este nevoie de energie in plus, iar reactia se opreste si steaua colapseaza sub propria greutate.

Stelele normale ca Soarele in ultima parte a vietii si cand mor expulzeaza in spatiu o buna parte din materia lor. Insa ce facem cu elementele si mai grele? Aici intervin supernovele. Stele gigantice, de zeci de mase solare, ard si mor violent, in explozii extrem de puternice. In acele cateva fractiuni de secunda cand steaua colapseaza, nucleul isi pierde sustinerea reactiilor de fuziune si face implozie, fortand protonii si electronii sa fuzioneze si sa formeze neutroni, astfel ia nastere o stea neutronica (sau, daca steaua a fost cu adevarat uriasa, o gaura neagra). In momentul colapsului o imensa cantitate de neutrini este eliberata. Socul urias pune o presiune fantastica pe straturile superioare ale stelei, producand fuziuni ale elementelor in nuclee grele si foarte grele.

Aceste elemente grele sunt raspandite de socul exploziei in spatiu, intrand in formarea altor sisteme stelare.

Bibliografie suplimentara:

Din fosta secțiune Q&A