Bine aţi venit pe Scientia QA!
Pentru a putea publica întrebări şi răspunsuri, trebuie să vă înregistraţi.
Atenţie! Este posibil ca e-mailul de confirmare a înregistrării să intre în Spam.
  • Inregistrare
Pune o întrebare

Newsletter

3.5k intrebari

6.7k raspunsuri

15.2k comentarii

2.2k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
827 vizualizari

Am vazut intrebarea asta: Cum e cu temperatura in vid?

Ma intrebam care ar fi explicatia simpla pentru a diferentia dintre cele trei tipuri de transfer al caldurii.

Scientia.ro: Întrebarea este din arhiva Q&A.

legata de un raspuns la: Cum e cu temperatura în vid?
a intrebat in categoria Fizica

0 plusuri 0 minusuri

In intrebarea citata, dupa cate am vazut, concluzia ar fi ca in vid ar exista caldura. Parerea mea este ca trebuia adaugat si faptul ca existenta caldurii depinde de propagarea luminii in vid. Iar caldura transportata, prin radiatie electromagnetica, are un efect termic prin componentele de radiatie infrarosie. Insa aceasta este o proprietate intrinseca a luminii, conform dualitatii corpuscul-unda, nu depinde de mediul inconjurator. Deci radiatia termica reprezinta de fapt o radiatie EM in domeniul infrarosu (folosita mult la aparatele de vedere pe timp de noapte). Conductia termica reprezinta propagarea caldurii prin structura cristalina a unui continuum solid. Convectia este propagarea intr-o anumita directie a caldurii, intr-un mediu fluid.

Scientia.ro: Răspunsul este din arhiva Q&A.

a raspuns

Propagarea căldurii înseamnă transferul ei de la un corp la altul. Există mai multe mecanisme prin care se poate transmite căldura, dintre care la școală ni se spun trei: conducția, convecția și radiația.

La conducție, căldura se transmite prin trecerea energiei cinetice de la o moleculă la vecina ei și tot așa din aproape în aproape. Cînd ții o linguriță în ceaiul fierbinte și vine căldura prin linguriță pînă la degetele tale, aia e conducție.

La convecție, gazul încălzit se dilată, devine mai ușor decît gazul dimprejur și se ridică, ducînd cu el și căldura înmagazinată. De exemplu, ții palma la 20–30 cm deasupra unei lumînări aprinse și te arzi, pentru că a urcat pînă la palma ta gazul înfierbîntat de flacără.

La radiație, căldura se transformă în unde electromagnetice (ca lumina) și se transmite prin orice mediu care este transparent la undele respective. De exemplu, Soarele încălzește Pămîntul prin radiație, compusă în mare parte din lumină vizibilă.

Dar mai sînt și alte mecanisme posibile. De exemplu, cînd bate vîntul dintre sud și aduce vremea caldă, avem o propagare a căldurii, dar nu e nici conducție, nici convecție, nici radiație, ci se numește advecție. Și altele, de exemplu circulația apei calde de la centrala termică pînă în calorifer, aerul cald produs de uscătorul de păr, sticla cu apă caldă pe care o pui iarna în pat să încălzească așternuturile etc.

a raspuns Expert (12.7k puncte)