Calea LacteeGalaxia noastră, Calea Lactee, a fost cântărită şi este surprinzător de uşoară. Ultima măsurătoare a masei de materie întunecată a Căii Lactee sugerează că aceasta cântăreşte doar între un sfert şi o treime din cantitatea estimată anterior.

Acest lucru ar putea să explice numărul mic de galaxii pitice care orbitează Calea Lactee, dar înseamnă şi faptul că s-ar putea să trăim într-o anomalie cosmică.

Se crede că primele galaxii s-au format condensându-se în jurul unor aglomerări de materie întunecată, "lucrul" invizibil care alcătuieşte aproximativ 80 la sută din materia din Univers. Nu putem să vedem materia întunecată în sine, dar putem observa efectele sale asupra mişcării stelelor în galaxiile actuale.

Stelele de la marginea galaxiilor spirale mari, precum Calea Lactee, orbitează atât de rapid încât ar trebui să fie aruncate în afară, deci ceva trebuie să le împiedice să facă aceasta. Acel lucru pare să fie un halo în jurul discului vizibil.

Cunoscând masa galaxiei vom afla mai multe despre ea. "Este Calea Lactee o galaxie tipică sau este ea de fapt destul de ciudată?", se întreabă Alis Deason de la University of California, Santa Cruz.

O multitudine de stele locuiesc în haloul plin de materie întunecată al Căii Lactee, studii precedente folosindu-se de mişcarea lor pentru a estima masa haloului. Dar noi ne aflăm într-un braţ al spiralei, ceea ce înseamnă că praful şi gazul interstelar ne blochează vizibilitatea asupra unei mari părţi din galaxia noastră relativ plată, aşa că acele modele au trebuit să facă presupuneri despre părţile pe care nu le vedem.

Pentru a cuantifica incertitudinile, Deason şi colegii ei au comparat două simulări efectuate de supercomputere care modelează compoziţia Căii Lactee în două cazuri care diferă prin amestecul de materie normală şi materie întunecată.

Una din simulări a rezultat în formarea unui model de Cale Lactee care avea un halo cu masa de 800 de miliarde de mase solare. Celălalt model avea un halo cu masa de 2 bilioane (1 bilion fiind egal cu 1000 de miliarde - n.tr.) de mase solare. Echipa de cercetători a concluzionat că haloul mai puţin masiv corespundea mai bine observaţiilor (Astrophysical Journal Letters, doi.org/nd6).

"Este surprinzător cât de bine se mulează pe cele mai recente măsurători ale proprietăţilor haloului galactic", spune Vasily Belokurov de la University of Cambridge, care însă nu a fost implicat în proiect.

Galaxiile cresc prin capturarea şi asimilarea galaxiilor mai mici. În condiţiile în care Calea Lactee ar fi atât de masivă pe cât credea, ar trebui să fie înconjurată de mii de galaxii satelit, dar până acum nu am observat decât 26. O Cale Lactee mai puţin masivă ar trona peste mai puţini supuşi, la fel cum sugerează observaţiile.

Dar majoritatea galaxiilor au un raport între stele şi materie întunecată care se încadrează într-un anumit interval, iar o Cale Lactee cu un halo mai puţin masiv încalcă regulile. "Acest lucru ar putea să ne indice faptul că galaxia noastră nu este una tipică pentru mărimea sa", precizează Deason.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Milky-way-galaxy-is-even-lighter-than-thought, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Trifa Sebastian