criminalO instanţă italiană a redus pedeapsa unui condamnat pentru crimă cu un an, de la 9 ani la numai 8, bazându-se pe dovezi medicale, printre care un test ADN care a relevat prezenţa în cadrul genomului autorului crimei a unei gene asociate cu comportamentul violent. Dovada genetică a fost folosită împreună cu o tomografie cerebrală care a scos la iveală anomalii ale creierului condamnatului, dar şi alături de mărturii ale unor psihiatrii. Din multitudinea de dovezi pe care apărarea le-a folosit pentru a demonstra deteriorarea facultăţilor mintale ale inculpatului, cea de natură genetică a fost de departe cea mai stranie.

Este pentru prima dată când o asemenea decizie a unei instanţe judiciare este influenţată prin intermediul geneticii comportamentale în Europa. Există însă semne de întrebare privind validitatea studiilor ştiinţifice pe care apărarea şi-a bazat dovezile.

Oamenii de ştiinţă citaţi în cadrul procesului au arătat că genomul autorului crimei posedă o genă al cărei caracter recesiv este asociat comportamentului violent şi criminal, mai ales în cazul băieţilor care au avut parte în familie, în copilărie, de numeroase episoade de violenţă. Acest tip de argumentaţie a fost folosit şi în unele instanţe americane, dar nu a fost niciodată luat în considerare de către judecători.

Sursa: AICI.