Noi cercetări privind mecanismul de rezistenţă al bacteriilor la antibiotice explică de ce medicamente considerate miraculoase la momentul creării au devenit în doar câteva decenii ineficiente.

Mecanismul prin care bacteriile îşi dezvoltă rezistenţa la antibiotice este înţeles de cercetători de ani buni: prin expunerea la antibiotic, cele mai multe bacterii mor, dar o mică parte reuşeşte să supravieţuiască. Acestea care rezistă se multiplică şi în felul acesta întreaga colonie de bacterii devine rezistentă la antibiotic.

Noile cercetări, publicate în Molecular Cell pe 11 februarie a.c. arată că lucrurile sunt mai complexe, iar ceea ce ştiam despre mecanismul de reacţie al bacteriilor la antibiotice nu este totul. Bacteriile sunt capabile să dezvolte rezistenţă la multe antibiotice în acelaşi timp. În fapt, antibioticele potenţează producţia de radicali liberi a bacteriilor; în felul acesta se produc modificări la nivelul ADN-ului bacterial. În urma procesului intern de autoreparare al bacteriilor rezultă mutaţii, care înseamnă în fapt rezistenţă la antibiotice.

Antibiotice care cândva distrugeau aproape orice tip de bacterie, astăzi mai sunt eficiente - dacă mai sunt - doar pentru câteva tipuri de bacterii. De exemplu, antibioticul Cipro, care în 1999 era eficient pentru 95% dintre bacteriile E.coli, în anul 2006 mai puteau acţiona împotriva a doar 60% dintre acestea.

Sursa: aici