Platforma de lansare - conceptie artistNASA este pregătită să avanseze în dezvoltarea sistemului Space Launch System - SLS – un vehicul de lansare cu tehnologie avansată pentru transporturi grele, care va oferi o perspectivă cu totul nouă asupra explorării spaţiului dincolo de orbita Terrei.

NASA anunţă noul design pentru sistemul Deep Space Exploration

Sistemul de lansare în spaţiu (SLS) va oferi S.U.A. un mod de transportare dincolo de limitele avute în trecut, sigur, cu preţuri accesibile, care va oferi ocazii pentru noi descoperiri unice.

Sistemul de lansare va fi proiectat pentru a transporta vehiculul Orion Multi-Purpose Crew, precum şi o încărcătură importantă, echipamente şi experimente ştiinţifice ce vor avea ca destinaţie orbita Pământului şi poziţii de dincolo de ea. În plus, SLS va servi drept rezervă pentru serviciile de transporturi comerciale şi internaţionale cu destinaţia Staţia Spaţială Internaţională.

"Acest sistem de lansare va crea noi locuri de muncă bine plătite pentru americani, va asigura supremaţia Statelor Unite în spaţiu şi va inspira milioane de oameni de pe planetă", spune administratorul NASA, Charles Bolden. "Preşedintele Obama ne-a provocat să fim îndrăzneţi şi să avem visuri măreţe, iar asta este exact ceea ce facem noi la NASA. În timp ce eu am fost mândru să zbor la bordul unei navete spaţiale, mâine exploratorii vor visa ca într-o bună zi să păşească pe suprafaţa planetei Marte."

Racheta SLS va încorpora investiţii tehnologice de la Programul Navetelor Spaţiale (Space Shuttle Program) şi Programul Constellation (Constellation Program) pentru a profita de echipamente de încredere şi de tehnologie de ultimă generaţie care vor reduce semnificativ costurile de dezvoltare şi operare. Se va folosi hidrogen lichid şi oxigen lichid pentru sistemul de propulsare, ceea ce va include motorul RS-25D/E, împrumutat de la Programul  Navetelor Spaţiale, pentru arderea principală şi motorul J-2X pentru arderea secundară. De asemenea, SLS va folosi rachete pentru perioada iniţială de dezvoltare a zborurilor, în timp ce rachetele adiţionale vor fi completate în funcţie de criteriile de performanţă şi de accesibilitate. Iniţial, SLS va avea o capacitate de ridicare de 77 de tone. Asta reprezentând aproximativ greutatea a 40 de vehicule sport utilitare (SUV). Capacitatea de transport va fi dezvoltată până la 143 de tone - îndeajuns pentru a ridica 75 de vehicule SUV. Primul zbor de dezvoltare (misiune de dezvoltare) este planificat pentru sfârşitul anului 2017.

Lansare SLS - conceptie artist
Lansare SLS. Concepţie artist
Credit: NASA

Această arhitectură specifică a fost selectată în mare măsură deoarece abordează o modalitate de dezvoltare evolutivă, ceea ce permite ca NASA să adreseze costurile ridicate de dezvoltare devreme şi să profite de puterea de cumpărare înainte ca inflaţia să erodeze fondurile disponibile din bugetul determinat. De asemenea, această construcţie oferă posibilitatea ca NASA să crească capabilităţile existente şi să scadă costurile de dezvoltare utilizând hidrogen lichid şi oxigen lichid atât pentru arderile principale, cât şi pentru cele secundare. În plus, arhitectura prevede un vehicul de lansare modulară care poate fi configurat pentru misiuni cu nevoi specifice, utilizând o multitudine de elemente comune. S-ar putea ca NASA să nu fie nevoită să ridice 143 de tone pentru fiecare misiune, dar flexibilitatea acestei arhitecturi modulare permite agenţiei să folosească diferite etape de bază, etape secundare şi combinaţii de rachete pentru a obţine cel mai eficient vehicul de lansare pentru misiunea dorită.

"NASA a făcut progrese constante către realizarea ţelului preşedintelui, şi anume explorarea spaţială, făcând-o în acelaşi timp într-un mod cât mai accesibil", spune Lori Garver,  administrator adjunct la NASA. "Am tot redus costurile programului SLS şi contractele Orion, adoptând noi căi de a face afaceri, plănuind economii de sute de milioane de dolari în fiecare an."

Destinatii viitoare - conceptie artist
Destinaţii viitoare. Concepţie artist
Credit: NASA

SLS va fi primul vehicul de explorare după Saturn V, cel care a dus astronauţii americani către Lună acum mai bine de 40 de ani. Cu o capacitate de ridicare superioară, SLS va extinde graniţele explorării umane în cadrul Sistemului Solar şi ne va permite explorarea spaţiului lunar, a asteroizilor din apropierea Pământului, a planetei Marte şi a lunilor acesteia, ba chiar dincolo de ele. Vom învăţa mai multe despre cum s-a format sistemul nostru solar, de unde provine apa de pe Pământ şi viaţa organică şi despre cum viaţa poate fi întreţinută în locuri de după atmosfera Pământului, extinzând barierele explorării umane în spaţiu. Aceste descoperiri vor schimba modul în care înţelegem ne înţelegem existenţa, dar şi planeta şi locul acesteia în Univers.

Textul este traducerea articolului NASA Announces Design for New Deep Space Exploration System, publicat de www.nasa.gov.
Traducerea: Paul Pârvulescu