Galaxia-simulare ERISAu fost necesare nouă luni şi 1,4 milioane de ore de procesare ale supercomputerului Pleiade (în engleză: Pleiades) de la NASA, însă un grup de cercetători de la Universitatea Santa Cruz din California au descoperit cum s-a născut galaxia noastră.

Teoria Materiei Întunecate Reci (în engleză: Cold Dark Matter Theory) situează acest fenomen chiar după Big Bang, când gravitaţia a acţionat asupra micilor fluctuaţii de densitate ale materiei întunecate, adunând la un loc bucăţi din ce în ce mai mari din aceasta.

„Formarea stelelor în galaxiile reale are loc sub formă de mănunchi, iar reproducerea acestui fenomen într-o simulare cosmologică este dificilă. Aceasta este prima simulare capabilă să transpună norii foarte denşi de gaz (unde are loc formarea de stele), iar rezultatul este o galaxie de tipul Căii Lactee cu o mică umflătură şi un disc mare. Acest lucru ne arată că scenariul materiei întunecate reci, unde materia neagră reprezintă suportul pentru formarea de galaxii, este în stare să genereze în mod realist galaxii sub formă de disc.” a spus Piero Madau, profesor de astronomie şi astrofizică la Universitatea Santa Cruz şi coautor al studiului.

Până acum, numeroase simulări computerizate de joasă rezoluţie nu au reuşit să genereze o galaxie spiralată similară cu a noastră – uşor umflată în mijloc şi înconjurată de un disc bine format – creând în loc o galaxie cu un raport umflătură/disc imposibil de mare. Se pare că acest lucru a fost cauzat de faptul că modelele de joasă rezoluţie au distribuit cantităţile de gaz într- un spaţiu prea întins, având ca rezultat crearea de stele de mică densitate. În simularea de înaltă rezoluţie efectuată de Universitatea Santa Cruz (botezată ERIS) masele de gaz au fost distribuite local, rezultând o repartizare mai realistă a stelelor care se formează doar în zonele de mare densitate.

Textul reprezintă traducerea articolului The First Hi-Res Simulation of the Milky Way’s Formation, publicat pe gizmodo.com.
Traducerea:
Gabriel Falcutescu