AdblockPlusProbabil că folosiţi Adblock Plus ori, dacă nu, aţi auzit de acest soft. Are rolul de a bloca afişarea reclamelor pe site-urile pe care le vizitaţi. Adblock Plus poate fi instalat, ca add-on, pe Firefox, Internet Explorer, Opera, Chrome, dar şi Android.

 

 

Pare salvator, nu? Cine nu vrea să scape de reclamele supărătoare? Povestea e mai complicată. Iată de ce. Multe site-uri, ca şi acesta pe care sunteţi acum, reuşesc să supravieţuiască prin acceptarea unor reclame care, la clicurile vizitatorilor, se transformă în venituri mai mici sau mai mari. Desigur, un site mic nu va reuşi să "scoată" mai mult decât sumele necesare plăţii găzduirii site-ului, dar cele mari, cu sute de mii de vizitatori unici pe zi, obţin încă venituri frumuşele.

Dar pentru că Adblock Plus există, afacerile online suferă. Multe publicaţii mari şi-au văzut veniturile reducându-se. Ce măsuri au luat? Promovarea şi mai multor reclame, mai agresive. Sunt publicaţii româneşti (intraţi pe Evenimentul Zilei, de pildă), unde cu greu poţi să citeşti conţinutul care te interesează din cauza reclamelor care "sar" prin toate colţurile. Desigur, dacă ai Adblock Plus instalat, problema s-a rezolvat.

Dar Adblock Plus, care, conform afirmaţiilor reprezentanţilor firmei, are circa 50 de milioane de utilizatori, vine cu o soluţie: reclamele acceptabile vor trece de filtrele softului. Ce înseamnă însă reclame acceptabile? Să fie unele uşor de ignorat, neagresive? Dar unele uşor de ignorat sunt greu de acceptat de către plătitorii pentru reclamă, căci nu ajung la public, sunt ignorate de vizitatori.

Adblock Plus vine însă cu un model interesant: reclamele acceptabile sunt cele pentru care marile companii vor plăti pentru a fi lăsate să se afişeze. Ce înseamnă asta? Păi dacă Google, cel mai mare furnizor de reclamă, doreşte ca reclamele sale să treacă de filtrele Adblock Plus, atunci trebuie să plătească. Ştiţi ce e interesant? Google deja a intrat în horă, adică a fost de acord să plătească! De ce? E o presupunere, dar cred că pentru că suma pe care o va plăti va fi mai mică decât suma pe care o va pierde dacă nu va plăti. Aşadar, de ce să nu plătească, la urma urmelor?

Ce face Adblock Plus seamănă un pic a șantaj, nu? Probabil, dar ce se poate face? Ceva, ceva se poate face şi chiar s-a făcut. Faptul că Google a acceptat să plătească nu înseamnă că Google iubeşte Adblock Plus... Şi lipsa sentimentului se observă şi din faptul că în urmă cu câteva luni Google a eliminat Adblock Plus din Google Play. A, şi nici în Apple Store nu veţi găsi Adblock Plus... Iată care este unul dintre pericolele privind libertatea de acţiune a utilizatorului atunci când o companie controlează exclusiv un magazin online de aplicaţii.

Cine câştigă şi cine pierde din toată această afacere? Problema este serioasă, pentru că, pe de-o parte, dacă procentul celor care folosesc softuri de blocare a reclamelor creşte, multe site-uri se vor închide. Un raport făcut public de PageFair arată că 22,7% dintre utilizatori folosesc Adblock Plus ori un soft similar. Firefox este "campionul", cu 37% dintre utilizatori utilizând un soft de blocare a reclamelor.

Va veni ziua în care reclama online nu va mai exista? Puţin probabil, dar va fi interesant de urmărit evoluţiile din viitorul apropiat.

Mai multe pe acest subiect: The Internet next victim: adverstising


Dacă găsiţi scientia.ro util, sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()
CoinGate Payment ButtonCriptomonedă
Susţine-ne pe Patreon!