Gaură neagrăTeoria matematică care stă la baza teoriei selecţiei naturale a lui Darwin ar putea explica modul în care Universul poate fi „proiectat" pentru a genera găuri negre. Noua cercetare a Oxford University se bazează pe „ipoteza selecţiei naturale cosmologice".

Această ipoteză a fost emisă pentru prima dată în anii 1990 cu intenţia de a explica aparentul „reglaj fin" al parametrilor de bază ai Universului care permit existenţa atomilor, a galaxiilor şi chiar a vieţii.

Selecţia naturală cosmologică afirmă că dacă noi Universuri sunt născute în interiorul găurilor negre, un multivers, format din mai multe Universuri posibile, ar putea fi modelat de un proces similar celui de selecţie naturală, astfel încât generaţiile succesive de universuri ar evolua pentru a deveni mai eficiente în ceea ce priveşte generarea de găuri negre.

Echipa de teoreticieni ai evoluţiei Universului din cadrul Oxford University, Andy Gardner şi fizicianul Joseph Conlon, a găsit că o ecuaţie de bază din evoluţia genetică, numită teorema lui Price, poate descrie procesul de selecţie naturală cosmologică şi să explice modul prin care Universul pare conceput pentru a face găuri negre, aşa cum un peşte poate părea „conceput" pentru înot subacvatic sau o pasăre poate părea „concepută" să zboare.

Un raport privind această cercetare este publicat în revista online Complexity.

„Această idee a selecţiei naturale cosmologice este controversată, iar fizicienii au întâmpinat tot felul de probleme cu ea. Dar noi am fost interesaţi să vedem dacă logica sa de bază, evolutivă, poate fi aplicată în acest caz", a spus Dr. Andy Gardner din cadrul Department of Zoology al Oxford University, autorul principal al lucrării.

„Am constatat că o ecuație generală a geneticii evolutive, teorema lui Price, ne poate ajuta pentru a înţelege cum selecția se poate aplica nu numai la scara genelor și a organismelor, dar, de asemenea, la ceva inimaginabil de mare cum ar fi universurile multiple", a declarat Dr. Gardner. „Modelul nostru foloseşte o matematică similară teoriei matematice derivată din evoluţia darwinistă din biologie, care explică modul prin care dinamica selecției naturale determină apariţia organismele care par special concepute pentru a maximiza adaptarea lor".

Cercetătorii au subliniat că evoluţia universurilor este, în multe feluri, foarte diferită de evoluţia animalelor. Pentru început, într-un multivers, compus dintr-o varietate de universuri posibile, nu există conceptul real de evoluţie în timp. Cu toate acestea, modelele lor privind evoluţia universurilor sunt destul de asemănătoare cu modelele de evoluţie bacteriene.

Traducere de George-Cristian Podariu după universe-evolve-black-holes cu acordul editorului