Susţine Scientia

Misiunea Scientia.ro este de a publica articole ştiinţă şi tehnologie de calitate. Cu peste 7.000 de articole, Scientia reprezintă azi o colecţie de articole ştiinţifice (multe însoţite de videoclipuri ori animaţii) fără concurent între site-urile cu profil ştiinţific în limba română.
 Pentru a putea asigura o funcţionare optimă a site-ului (servicii de găzduire decente, care costă
485 €/an), avem nevoie de sprijinul dvoastră!
 Dacă găsiţi scientia.ro util, vă rugăm să susţineţi site-ul printr-o donaţie.

Costuri 2019: 485 €. Donat: 101.2

Perioada campaniei de strângere de fonduri: 24.12.18-31.01.2019

Laser Interferometer Space Antenna (LISA) este un proiect al Agenției Spațiale Europene, proiectată să detecteze și să măsoare cu precizie undele gravitaționale generate de diverse evenimente cosmice. LISA, care va fi lansat în 2034, va fi primul detector de unde gravitațional plasat în spaţiu.

1. Sistemul de raze gama - parte a proiectului ”Laserului de la Măgurele” - este blocat în instanță
[Proiectul s-a blocat, în esenţă, pentru că un consorţiu internaţional, EuroGammaS, care trebuia să instaleze o parte din echipamente, refuză să continuie lucrarea, susţinând că românii au construit prost clădirea. Românii nu sunt de acord.]

2. Copiii bilingvi nu sunt mai inteligenţi decât cei monolingvi
[Oamenii de ştiinţă au utilizat un test computerizat evaluând două grupuri de copii cu vârste cuprinse între 5 şi 15 ani din Germania. Capacitatea de a vorbi două limbi poate aduce copiilor beneficii sociale, oferindu-le mai multe oportunităţi, însă nu le oferă un avantaj din punct de vedere intelectual.]

3. De ce uităm? [eng]
[Şapte experţi (neurocercetători şi psihologi) sunt invitaţi să răspundă la întrebare. Răspunsurile variază, de la "pentru că amintirile interferează" la "poate nu avem "spaţiu" să stocăm toate experienţele".]

1. 15 lucruri pe care trebuie sa le știi despre febră
[Febra reprezintă un mecanism de apărare și un semnal ca există o infecție în organism. Hipotalamusul controlează temperatura corpului. Frisoanele sunt urmare a contracțiilor musculare ce însoțesc febra și care au rolul de a produce căldură. Masuri antitermice se iau dacă temperatura trece de 39,4 grade C, la adult.]
» Citeşte şi: Cum ajută febra împotriva infecţiilor

2. Durata unei "zile" pe planeta Saturn este de 10 ore, 33 minute şi 38 secunde
[NASA a folosit datele trimise de sonda spaţială Cassini pentru a determina durata unei rotaţii complete a planetei Saturn. Până acum a fost dificil de calculat, pentru că Saturn este o planetă gazoasă, fără puncte de reper clare şi cu un câmp magnetic neobişnuit.]

3. Cinci proiecte majore care vor schimba ştiinţa [eng]
[1. CERN a anunţat intenţia de a construi până în 2050 a unui nou accelerator de particule (Future Circular Collider), care va avea un tunel de 4 ori mai mare decât actualul accelerator, LHC.
2. Parlamentul European a fost de acord să acorde finanţare pentru ITER (Reactorul Experimental Termonuclear Internaţional), unde se testează fuziunea nucleară, până în 2027. Proiectul a început în 2013.
3. În 2034 este planificată lansarea LISA (Laser Interferometer Space Antenna) - un proiect al ESA (Agenţia Spaţială Europeană) de a detecta undele gravitaționale din spaţiu, prin intermediul a 3 sonde spaţiale conectate.
4. În 2020 va fi iniţiat proiectul celui mai mare radiotelescop, SKA (Sqare Kilometre Array), care va fi localizat în Africa de Sus şi Australia, pentru cel mai bun acces la Calea Lactee (interferenţe minime).
5. În 2025 se speră că ELT (European Extremely Large Telescope), localizat în Chile, va începe să culeagă date. ELT va fi cel mai mare telescop optic, care va fi capabil să producă imagini de 16 ori mai clare decât Telescopul Hubble.]

Lansarea satelitului Chinasat 2D | 10 ianuarie 2019

Prima lansare a anului 2019 a avut loc din China, mai precis de la baza spaţială Xichang din sud-vestul ţării. Joi, 10 ianuarie, o rachetă CZ 3B a plasat cu succes într-o traiectorie GTO (orbită de transfer geostaţionară), satelitul de comunicaţie  Zhongxing 2D, ce va fi cunoscut în Occident sub denumirea Chinasat 2D. Construit de CAST (China Academy of Space Technology), el face parte din familia Zhongxing/Chinasat, sateliţi implementaţi pe platforma DFH-4 şi folosiţi în mare parte pentru comunicaţii militare în banda Ku. Alţi doi sateliţi din aceeaşi familie fuseseră lansaţi în 2012 (2A) şi respectiv 2015 (2C).

Refugiaţi Afganistan

Lumea se confruntă cu multiple probleme de sănătate. Acestea variază de la epidemii ale unor boli împotriva cărora ne putem vaccina, cum ar fi rujeola și difteria, creşterea rezistenţei agenților patogeni la medicamente sau creșterea incidenţei obezităţii la impactul asupra sănătății al poluării mediului, al schimbărilor climatice și al crizelor umanitare multiple.

Licheni Letharia vulpina (vezi mai jos articolul despre licheni)

1. Numărul asteroizilor care au lovit Terra şi Luna a crescut pe parcursul ultimilor 290 de milioane de ani
[Folosind date termale şi imagini colectate de NASA, mai mulţi cercetători de la Universitatea Southampton, Universitatea Toronto şi Southwest Research Institute au determinat vârsta craterelor lunare şi au stabilit în urma unor calcule că rata de impact a crescut de 2,6 ori în ultimii 290 milioane de ani.]

2. Au fost identificate celulele cerebrale responsabile pentru senzaţia de durere
[A research team from Stanford University pinpointed the neurons in mouse brains that make pain hurt and were able to alter these neurons in a way that reduced the unpleasantness of pain without eliminating the sensation. The study lays the groundwork for future research into more targeted pain treatments.]

3. Există diferenţe fundamentale între modul în care funcţionează creierul şi modul în care este "replicat" de către reţelele neuronale folosite în inteligenţa artificială
[There is a list of features that stand in stark contrast to the circuits that engineers build: spontaneous activity and correlation, dynamic context generation, unreliable transmission, and straight-up noise. These seem to be fundamental features of what some call the universe’s most complex object—the brain.]

Într-un studiu recent ingineri de la Universitatea Wisconsin-Madison descriu un dispozitiv care ajută la pierderea greutății și care este mai puțin invaziv decât operația. Implantul în cauză, de mărimea unei monede și gros de un milimetru, se atașează pe exteriorul stomacului și utilizează energie generată de mișcările stomacului pentru funcționare.

Publicam acest prim articol dedicat primei lansări a Falcon Heavy, la câteva zile de la acest eveniment (Falcon Heavy a fost lansată pe 6 februarie a.c.), încercând să depăşim euforia de moment ce a fost trăită la nivel planetar şi să vedem, la rece, ce înseamnă acest zbor pentru industria spaţială. Nu este un articol uşor, de genul celor cu care presa v-a obișnuit, dimpotrivă, însă credem că aduce o perspectivă ce merită luată în considerare.

Două maimuţe au păşit pe urmele oii Dolly, clonate în 1996, şi au devenit primele primate care au fost clonate în urma transferului de ADN. Cele două exemplare identice de macac cu coadă lungă, Zhong Zhong şi Hua Hua, s-au născut în urmă cu opt săptămâni, respectiv şase săptămâni într-un laborator din China. Succesul cercetătorilor chinez marchează un moment semnificativ în cercetarea privind clonarea. Studiul privind clonarea maimuțelor a fost publicat în revista Cell.

În imagine: nori groşi de praf ce blochează observarea Căii Lactee. Credit: NASA

Proiectul de cercetare "Dark Energy Survey" a descoperit recent 11 "curenţi stelari" în Calea Lactee. Curenţii stelari (eng. stellar streams) sunt grupări de stele aparţinând în trecut unor alte galaxii sau unor clustere de stele din apropierea galaxiei noastre. Găsirea și înțelegerea acestor curenţi stelari ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine originile Căii Lactee și distribuția materiei întunecate.

Cunoașterea a două limbi străine în loc de una se dovedește benefică pentru copiii de grădiniță, întrucât acest lucru conduce la dezvoltarea unui control superior al impulsurilor – capacitatea de a opri o reacție impulsivă și de a alege un răspuns mai adecvat situației.

În prezent singurul mecanism de reglare homeostatică a masei de grăsime din organism este constituit de sistemul leptinic (leptina, un hormon, a fost descoperit în 1994). O echipă de cercetători de la University of Gothenburg din Sweden a publicat recent rezultatele unui studiu pe şoareci care indică existenţa unui alt sistem de reglare a grăsimii.

Vrei să dispui de un creier eficient chiar și la bătrânețe? Vrei să te protejezi de senilitate și probleme cardiovasculare? Vei găsi în continuare un alt supliment motivațional – legătura exercițiului fizic cu volumul creierului.

Sănătatea creierului descrește pe măsura înaintării în vârstă. Descreșterea se referă la volumul său, care se micșorează cu aproximativ (în medie) 5% pe decadă după 40 de ani. La bătrânețe, peste 70, vei avea garantat un creier mai mic decât astăzi, după cum se întâmplă, de altfel, și cu mușchii care se atrofiază treptat.

Vocile familiare pot îmbunătăți activitatea de procesare a limbii vorbite printre copiii școlari, conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development. Cu toate acestea, avantajul unei voci familiare constă în faptul că acest lucru ajută copiii să proceseze și să înțeleagă cuvinte pe care deja le cunosc, nu și cuvinte noi care nu se află în vocabularul lor.

Conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development, copiii bilingvi procesează mai bine informațiile privind persoana care vorbește, fiind mai eficienţi în a distinge vocile, comparativ cu colegii lor monolingvi. Rezultatele, publicate în revista Bilingualism: Language and Cognition, sugerează un alt avantaj al vorbirii mai multor limbi, dincolo de beneficiile cognitive cunoscute deja.

Una dintre ideile fundamentale din mecanica cuantică este aceea că obiectele cuantice, cum ar fi fotonul ori electronul, sunt în acelaşi timp şi particulă, şi undă. Într-adevăr, realitatea pe care ne-o dezvăluie mecanica cuantică este greu de digerat pentru o minte obişnuită cu o realitate de zi diferită, unde obiectele par a fi doar obiecte, iar undele doar unde...

Curbarea spaţiu-timpului generează "forţe mareice" care se exercită asupra funcţiei de undă a unui sistem cuantic. Folosind un interferometru cu impuls dual cercetători de la Universitatea Stanford şi Universitatea din Birmingham  au măsurat modificările apărute ca urmare a acestor forţe. Pe scurt, cercetătorii au observat că introducerea unui corp cu masă în apropierea unui sistem cuantic produce modificări ale spaţiu-timpului măsurabile, identificând pentru prima oară efectele gravitaţiei asupra unui sistem cuantic.

Pe 5 martie 2016 un alt asteroid va trece în apropierea Pământului. 2013 TX68 este estimat de biroul NEO (Near Earth Objects) al Jet Propulsion Laboratory (JPL) / NASA la 30 m în diametru. Deocamdată magnitudinea să vizuală este 25, ceea ce înseamnă că el este destul de departe, însă se apropie rapid. Pe moment, din cauza distanţei, măsurătorile optice lasă o plajă largă de posibilităţi, în sensul că asteroidul ar putea trece oriunde între 17.000 km altitudine (în stratosferă) şi respectiv 14 milioane de km (mult dincolo de orbita Lunii). El se va mai apropia de mai multe ori de Pământ secolul acesta.

Infractorii cibernetici se îmbogăţesc în urma furtului datelor cardurilor bancare, de credit sau de debit, ca urmare a accesului neautorizat în bazele de date ale unor companii, ca Target sau Depot. Thomas J. Holt, criminolog, a coordonat un studiu privind infracţionalitatea cibernetică, ale cărui rezultate au fost publicate recent în revista Deviant Behavior.

Einstein a avut dreptate. Din nou. Pe data de 11 februarie 2016 cercetători de la Caltech, MIT şi LIGO Scientific Collaboration au susţinut o conferinţă de presă la Clubul presei naţionale (National Press Club) din Washington, D.C., în cadrul căreia au anunţat detectarea undelor gravitaţionale, una dintre predicţiile teoriei generale a relativităţii. Vestea era anticipată de mai multe zile, iar această realizare ştiinţifică se consideră că va deschide o nouă eră în fizică, oferind noi posibilităţi de cercetare a cosmosului. Pe de altă parte, această descoperire va duce cu certitudine la obţinerea unui premiu Nobel în viitorul apropiat.

În cadrul testelor efectuate la reactorul de fuziune nucleară EAST, Institutul de ştiinţe din Hefei, provincia Jiangsu, China s-a bătut un nou record privind timpul în care a fost menţinută plasma (bazată pe hidrogen) la o temperatură de 90 de milioane de grade Celsius. Această temperatură este mai mare decât cea din centrul Soarelui, dar partea spectaculoasă a experimentului se referă la durata menţinerii unei asemenea temperaturi în cadrul reactorului menţionat.

Din octombrie 2015 până în ianuarie 2016 au fost aproape 4.000 de cazuri de copii născuţi cu microcefalie (defect la naştere care constă în dimensiuni ale capului bebeluşului mai mici decât cele normale) în Brazilia. Anterior se înregistrase o medie de 150 de cazuri pe an.

În mod natural, după ce un studiu recent a sugerat identificarea unei planete nevăzute deocamdată, intitulată "a noua planetă", s-a născut discuţii aprinse între cercetători, iar presa, în parte, a preluat informaţia şi a promovat-o, clasic, fără niciun filtru. Această a noua planetă ar avea o masă de 10 ori mai mare decât cea a Pământului şi s-ar situa în Centura Kuiper, o regiune a sistemului solar formată din obiecte îngheţate (dincolo de planeta Neptun).

Celulă canceroasă (sân)

Până recent era neobişnuit să vezi cuvintele "cancer" şi "vindecat" în aceeaşi frază. Acum această alăturare a devenit mult mai prezentă. Ştirile privind vindecarea unui copil (Layla Richards) de leucemie au fost urmate de altele, privind vindecarea fostului preşedinte american, Jimmy Carter, de cancer la creier (care se răspândise de la ficat).

Deşi anul nu s-a încheiat încă, putem trece în revistă deja cele mai importante progrese / descoperiri din lumea ştiinţifică din anul 2015. Am ales 9 dintre realizările care ni s-au părut remarcabile. Dacă doriţi, puteţi veni cu propuneri, prin comentarii, pentru completarea listei prezentate aici.

Wendelstein 7-X

Oamenii de știință germani au anunțat recent că au ajuns la o etapă cheie în cercetările lor cu privire la energia care rezultă din fuziunea nucleară, odată cu lansarea unui reactor supranumit "soare artificial". Fizicienii de la Institutul Max Planck pentru fizica plasmei (IPP) au lucrat nouă ani la construirea dispozitivului numit "stellarator", care a costat până în prezent un miliard de euro.