BonsaiPlantele moarte ne fac să credem în încălzirea globală. În 2006, Partidul Conservator din Marea Britanie şi-a dezvăluit noua emblemă: un crochiu al unui stejar cu aspect sănătos. S-a dorit, în parte, să se exprime devotamentul partidului faţă de problemele de mediu.

 

Un nou studiu al psihologului francez Nicolas Guéguen sugerează că dacă cei din Partidul Conservator vor să ajute la schimbarea atitudinii oamenilor faţă de mediu, ei ar trebui să se gândească să-şi schimbe emblema cu una înfăţişând un copac „muribund”. De ce? Nicolas Guéguen a demonstrat că prezenţa plantelor moarte întăreşte credinţa oamenilor în încălzirea globală.

În primul din cele două studii, Guéguen a rugat 60 de participanţi să completeze un chestionar referitor la probleme curente, inclusiv patru itemi legaţi de încălzirea globală, cum ar fi: „Mi se pare că temperatura e mai mare acum decât în anii anteriori”. Jumătate dintre participaţi au completat chestionarul într-o cameră unde se afla un ficus de 150 cm, cu frunze verzi şi lucioase, iar ceilalţi - într-o cameră unde se afla un ficus mort. Descoperirea: participanţii din camera cu ficusul mort au exprimat convingeri mult mai puternice vis-a-vis de încălzirea globală decât participanţii din celălalt grup, în timp ce răspunsurile pentru restul întrebărilor nu erau cu nimic diferite.

În cadrul studiului următor, Guéguen a introdus şi un context lipsit de copac, pentru a se asigura că prezenţa unei plante sănătoase nu diminuează credinţa legată de încălzirea globală. El a introdus şi un context în care existau trei plante sănătoase sau moarte – un ficus, un bonsai şi o dracaena. Prezenţa plantelor sănătoase nu a influenţat cu nimic credinţa în încălzirea globală în raport cu situaţia de control, în care nu a existat nicio plantă. Totuşi, prezenţa unei plante moarte a întărit şi de această dată credinţa în încălzirea globală, iar numărul mai mare de plante moarte a determinat o credinţă încă şi mai puternică. Niciunul dintre studenţi (participanţi) nu a ghicit scopul cercetării.

Guéguen speculează că faptul că participanţii au văzut plantele moarte a declanşat probabil în mintea lor concepte asociate cu încălzirea globală, cum ar fi căldura şi seceta, fără ca ei să fie conştienţi de acest efect.

Noile descoperiri sunt în acord cu cercetările anterioare, care arătau cum circumstanţele incidentale influenţează credinţa oamenilor în schimbările climatice  - de exemplu, oamenii îşi afirmă mai degrabă credinţa în schimbările climatice în zilele calde. Un punct slab al studiului este acela că nu există nicio menţiune a faptului că experimentatoarea care a avut de-a face cu participanţii ignora scopul cercetării – se poate să fi afectat ea rezultatul studiului prin intermediul propriului comportament? 

În ciuda acestei chestiuni, studiul are evidente implicaţii practice. Guéguen a sugerat că, în toaletele publice, de exemplu, prezenţa plantelor fără frunze ar putea încuraja un consum mai mic de apă atunci când cineva se spală pe mâini (deşi asta ar putea afecta iniţiativele legate de igienă!). Pe plan general, Guéguen a afirmat că „oamenii care vor să crească nivelul de conştientizare în ceea ce priveşte acest subiect (al încălzirii globale) ar putea utiliza în mod profitabil fotografii sau înregistrări ale unor plante moarte sau fără frunze, sporind astfel eficienţa campaniilor publice de conştientizare”.

 

Traducere după dead-plants-encourage-belief-in-global, cu acordul editorului.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.