Carbonul este un ingredient de bază din compoziţia organismelor vii de pe Terra. Toate formele de viaţă conţin în jur de 25% carbon. Atomul de carbon este unic deoarece se poate combina cu alţi atomi de carbon dând naştere unor lanţuri lungi sau unor structuri circulare de legături carbon-carbon, care, la rândul lor, stau la baza moleculelor organice complexe care fac posibilă viaţa.

Carbonul şi izotopii săi

Izotopii carbonului

Nucleul unui atom obişnuit de carbon conţine 6 protoni şi 6 neutroni. În medie, unul din 100 de atomi de carbon are un neutron în plus. Acest fapt are efecte neglijabile în ceea ce priveşte proprietăţile carbonului, altele decât uşorul surplus de masă adus de neutronul suplimentar. Din punct de vedere chimic, acest izotop se comportă ca oricare atom obişnuit de carbon. El poartă numele de carbon-13.

Există în natură un tip încă şi mai rar de carbon. Acesta ia naştere în atmosfera superioară în urma ciocnirilor dintre razele cosmice de înaltă energie şi atomii de azot, proces în urma căruia azotul devine un izotop al carbonului, carbonul-14.

Radioizotopul natural al carbonul - carbonul-14

Carbonul-14 este, de asemeni, identic din punct de vedere chimic  cu carbonul obişnuit. Numai că nucleul acestuia este instabil. După un interval de timp care poate varia de la câteva zile la mii de ani, carbonul-14 se dezintegrează, redevenind azot. Dar cum izotopul carbon-14 ia naştere în mod regulat în atmosferă, există un nivel constant al acestuia în mediul înconjurător.

Din fiecare trilion de atomi de carbon din organismul uman, doar aproximativ 12 sunt de carbon-14. Atâta vreme cât organismul este viu şi se hrăneşte, este menţinută o proporţie constantă între carbonul-14 şi carbonul obişnuit. După moarte, însă, cantitatea de carbon-14 din organism începe să scadă. După 5000 de ani de la moarte, în jur de jumătate din numărul atomilor de carbon-14 din organism se vor fi transformat în azot.

Folosindu-se de acest fapt, oamenii de ştiinţă pot estima cu câtă vreme în urmă un organism şi-a încetat viaţa.

→ Pentru o descriere mai detaliată a mecanismului de datare cu radiocarbon, citiţi si articolul „Datarea cu carbon-14".

Notă: articolul de mai sus este reproducerea textului folosit în film.
Traducerea: Scientia.ro.