Luând în calcul tot ce știm despre conștiință, aceasta pare a fi o stare emergentă care rezultă în urma comunicării unui număr enorm de neuroni. Suntem departe de a înțelege cum apare conștiința, iar cele mai bune teorii de astăzi nu ne ajută, în fapt, să progresăm prea mult.

Dar există vreo posibilitate ca universul, în întregul său, să fie conștient?

Dacă privim conștiința ca un fenomen natural care ia naștere atunci când o serie de elemente sunt interconectate, apare, desigur, întrebarea, dacă universul nu ar putea fi conștient. La urma urmelor, universul este o mare rețea de galaxii, iar întregul univers este interconectat în mai multe feluri. De exemplu, conform teoriei cuantice a câmpurilor, întregul univers ar fi doar o mare rețea de câmpuri cuantice, prezente în mod suprapus în toate punctele din spațiu. Pe de altă parte gravitația este prezentă în univers încă de la începuturile lumii. Poate că găurile negre - despre care știm destul de puține, în special atunci când încercăm să explicăm ce se întâmplă în interiorul acestora - sunt interconectate și formează un tip de rețea cosmică ale cărei caracteristici nu le cunoaștem.

Această teorie a universului conștient se numește panpsihism. Deși pare ruptă dintr-o carte științifico-fantastică, teoria are printre adepți oameni inteligenți aflați în căutarea de răspunsuri la misterele universului.

Iată în videoclipul de mai jos o serie de gânduri despre conștiința universului, expunând în câteva minute principalele idei și abordări privind acest subiect (subtitrare în lb. engleză).