Nu, nu ne apucăm să facem filozofia sistemului de educaţie din România. Sunt alţii care fac asta, în special după ce se schimbă ministrul educaţiei. Sunt două idei care, credem, ar fi trebuit de mult puse în practică, începând cu clasele primare şi care, din motive care ţin mai degrabă de superficialitate şi neadaptare la nou, nu sunt în planurile nimănui. Sunt două idei care nu costă mult, dar care, credem, aplicate, ar aduce beneficii pe termen lung. Iată despre ce e vorba...


Ideea nr. 1: Cursuri de prim-ajutor

Credem că şcoala trebuie să-i pregătească pe copii pentru viaţă. Dacă ai noţiunile elementare, pe care orice copil le poate învăţa în 5-10 ore de teorie şi practică, poţi face diferenţa dintre viaţă şi moarte. Dacă ar învăţa copiii manevrele de resuscitare sau tehnici corecte de oprire a hemoragiei, ar fi un câştig nemaipomenit.

Iată un caz cu care ne-am întâlnit de câteva ori în România. Te muşcă un câine. Dacă ai ghinionul să fii muşcat de o arteră, de exemplu de artera femurală, în 2 minute ţi-ai pierdut cunoştinţa şi mori. Poţi să suni la salvare, poţi să-ţi suni prietenii, nu ai nicio speranţă. Dacă ştii cum să aplici un garou, atunci vei supravieţui (ori poţi salva viaţa cuiva). Nu, nu trebuie să urmezi cursurile unei universităţi de medicină pentru asta. Câteva sfaturi practice sunt suficiente.

 

Ideea nr. 2: utilizarea tastaturii cu toate degetele, fără a privi tastatura

În România copiii învaţă să plagieze sub presiunea profesorilor. Cei care au copii ştiu că astăzi încă din clasele primare începe cursa furtului de materiale de pe Internet, care se transformă în "referate", pe care copiii primesc note. Scientia.ro este o sursă majoră de "inspiraţie" pentru copii, luând în calcul miile de mesaje de mulţumire pe care le-am primit în ultimii ani, ca urmare a faptului că prin articolele noastre am răspuns "nevoii" şcolarilor. Desigur, nu scriem articole pentru a fi transformate în referate şcolare, dar ce putem face?

Desigur, o solicitare ridicolă aceasta de a cere copiilor să scrie referate despre diverse subiecte care îi depăşesc, în special în învăţământul primar, când copiii abia sunt în stare să citească cât de cât, dar pentru profesori e formă uşoară de a nota copiii.

Desigur, referatele trebuie să fie "frumoase", scrise pe calculator.

Dar nu-i pasă nimănui cum vor folosi aceşti copii calculatorul pentru a-şi scrie referatele. Fiecare cum se descurcă. Care e tendinţa oricărui copil? Să folosească două degete, mereu în căutarea literei următoare. Un proces anevoios, plictisitor, ineficient, obositor.

Dacă cerem copiilor să scrie materiale pentru şcoală pe calculator, de ce nu-i învăţăm să folosească tastatura în mod eficient? Cum ar fi să-i învăţăm pe copii literele, după care să le cerem să înveţe să scrie singuri? Nu ar fi ridicol? Nu suntem în aceeaşi situaţie când le cerem să scrie texte pe calculator, dar nu-i învăţăm să folosească tastatura în mod eficient? Nu ar trebuie să introducem un scurt modul în clasa a II-a ori a III-a pentru aşa ceva?

Ştiţi cât durează pentru a învăţa să foloseşti tastatura cu toate degetele, fără a privi la taste? Între 15 şi 25 de ore. Deci e vorba de un modul care să se întindă pe durata unui singur trimestru.

Care sunt avantajele scrierii "oarbe" la tastatură? În primul rând, desigur, viteza şi corectitudinea textului. Cum să-ţi propui să scrii la un moment dat un material de 25-30 de pagini, când identificarea fiecărei litere este o aventură? Cum să-ţi propui, doamne fereşte, să scrii o carte?

Ştim, nici profesorii, în majoritatea lor covârşitoare, nu ştiu să folosească tastatura în mod eficient. Dar dacă începem acum, în 15 anii actualii copii vor fi următorii educatori şi  profesori, nu?

--

Ambele idei au în spate credinţa că şcoala trebuie să-i ajute pe copii să "navigheze" mai uşor prin viaţă. Cele două idei au beneficii certe, cum sperăm că rezultă din textul de mai sus.

Dacă aveţi şi alte idei, puneţi-le într-un comentariu!

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.