Telescopul lui NewtonContinuăm prezentarea documentarului "Eyes on the skies", o scurtă, dar foarte interesantă istorie a telescopului, cu episodul al 6-lea - "Dincolo de Terra". Gazda noastră, Dr. J, face o trecere în revistă a capabilităţilor telescoapelor spaţiale poziţionate în prezent pe orbită. Regele neîncoronat al telescoapelor spaţiale este, desigur, celebrul Hubble, care a revoluţionat o mulţime de domenii ale astronomiei: a studiat schimbările de anotimpuri de pe Marte, a observat impactul unei comete asupra lui Jupiter, a surprins detalii ale inelelor lui Saturn, suprafaţa micii planete Pluto, a descoperit ciclul vieţii stelare, de la naşterea acestora până la înfiorătoarele explozii ale supernovelor etc.

Video: "Cu ochii spre cer" - scurtă istorie a telescopului (5)

De zonele spectrului electromagnetic din afara luminii vizibile se ocupă o serie de alte aparate: telescopul NASA numit „Spitzer Space Telescope”, lansat în august 2003, este echivalentul lui Hubble în infraroşu. În ceea ce priveşte razele X şi gama, este pomenit observatorul de raze gama Compton, folosit de NASA în anii '90, detronat în 2008 de GLAST - Telescopul Spaţial de Mare Anvergură cu Raze Gama. Există şi două telescoape de raze X: observatorul Chandra X-ray al NASA şi observatorul XMM-Newton al ESA. La finalul episodului sunt pomenite şi mai puţin celebrele COROT - un satelit francez care se ocupă cu seismografia stelară şi studiul exoplanetelor, cât şi WMAP - Wilkinson Microwave Anisotropy Probe - "autorul" foarte cunoscutei imagini de mai jos - harta radiaţiei cosmice de fond a Universului.

Imagine CMBR - rezultate WMAP

Video: "Cu ochii spre cer" - scurtă istorie a telescopului (7)

Modulul de comentarii de mai jos poate fi folosit, dar este încă în perioada de testare.
Se pot publica comentarii după înregistrare ori pur și simplu ca vizitator (fără nicio formalitate de înregistrare). Pt vizitatori comentariile sunt moderate, înainte de publicare.

Ești „vizitator” ( ori Fă-ți un cont! )