Poate folosirea intensă a unui telefon mobil să crească probabilitatea de a avea cancer? Rezultatele unui studiu american efectuat asupra animalelor, șoareci și șobolani de laborator,  arată că, în special în cazul animalelor de sex masculin, o legătură ar putea exista, însă nu este clar cum pot fi interpretate aceste rezultate în cazul oamenilor.

De multă vreme se discută despre posibila legătură cauzală dintre folosirea intensă (mai multe ore pe pe zi) a telefonului mobil și creșterea probabilității de a te îmbolnăvi de cancer. Încă din anii ’90 studiile efectuate arătau că folosirea telefoanelor mobile duce la o încălzire a regiunii din jurul urechii unde se ține aparatul, cu o posibilă creștere a temperaturii inclusiv în anumite regiuni ale creierului. Metabolismul ar putea fi la rândul lui modificat de radiațiile de joasă frecvență folosite. Pot aceste procese genera cancer?

La aceasta întrebare au încercat sa răspundă cercetătorii de la National Toxicology Program, o agenție americană  care a publicat recent rezultatele unui studiu care s-a derulat pe parcursul a 10 ani și a costat circa 30 de milioane de dolari, fiind unul dintre cele mai lungi și costisitoare studii de acest tip. Cercetătorii americani au aplicat radiații electromagnetice cu frecvențe între 900 și 1900 MHz (corespunzătoare tehnologiilor 2G și 3G) pentru circa 9 ore pe zi asupra a 3000 de șoareci și șobolani de laborator, cu obiectivul de a verifica dacă "bombardare" cu unde electromagnetice duce la apariția cancerului (și dacă da, ce tipuri de cancer).

Au ajuns astfel la concluzia ca riscul de apariție a cancerului la inimă crește cu circa 5-7% la șobolanii de sex masculin care erau expuși radiațiilor, față de cei care nu erau expuși acestor radiații. Șobolanii de sex feminin, dar și șoarecii de laborator de ambele sexe, nu au avut această problemă. Chiar dacă se știe că anumite forme de cancer apar și se dezvoltă în mod diferit în funcție de sex, aceasta descoperire nu are încă o explicație. De ce anume cancerul la inimă ar apărea mai mult la șobolanii de sex masculin?

În cazul oamenilor nu a fost observată nicio corelare între folosirea intensă a telefonului mobil şi creșterea probabilității de a avea cancer la inimă.

De asemenea, studiul americanilor arată că bombardarea rozătoarelor cu radiații a dus la creșterea  probabilității de a avea cancer la glandele suprarenale.

S-a mai observat și că, pe cât de ciudat ar putea sa pară, șobolanii de sex masculin care nu s-au îmbolnăvit de cancer au avut o durată a vieții superioară mediei. Se pare ca expunerea la radiații a șobolanilor a dus la o reducere a bolilor renale, principala cauză a mortalităţii pentru rozătorii „bătrâni”. Nu este însă clar dacă aceste rezultate sunt explicate ca fenomene statistice sau, dimpotrivă, au de-a face cu procese biologice care au loc în interiorul organismului.

Ce valoare au pentru noi aceste rezultate?

Pe de o parte o valoare foarte redusă, întrucât tehnologiile 2G și 3G, cele care au fost studiate în cadrul acestui experiment, nu mai sunt actuale. Tipologia de radiații folosite în prezent în telefoanele mobile  este diferită: se folosesc radiații electromagnetice cu frecvenţe mai mari și cu o putere de penetrare a organismului mai redusă.

Pe de altă parte, atât șoarecii, cât și șobolanii au fost iradiați asupra întregului organism în cadrul studiului; folosirea telefonului mobil presupune expunerea la unde electromagnetice pe o zonă de câțiva centimetri în jurul urechii.

În aceste condiții, agenția americană National Toxicology Program recomandă, mai ales atunci când folosim telefonul mobil mai multe ore zilnic, folosirea căștilor sau limitarea, pe cât posibil, a duratei convorbirilor. De asemenea, aceasta susține că nu se poate afirma fără nicio îndoială că folosirea telefoanelor mobile nu are efecte dăunătoare asupra noastră, chiar dacă acestea nu au fost deocamdată confirmate experimental.