Doi oameni de ştiinţă susţin ideea cum că gaura neagră din centrul galaxiei noastre ar fi de fapt o poartă spre un alt Univers: o aşa-numită „gaura de vierme”. Ba mai mult, s-ar putea să obţinem dovezi experimentale în sprijinul acestei idei în următorii ani. Găurile negre sunt obiecte extrem de fascinante – în care forţa gravitaţională este atât de intensă, încât nici lumina nu mai poate ieşi.

Nu ştim la ora actuală ce se întâmplă în interiorul unei găuri negre, întrucât nu avem o teorie corespunzătoare (care să combine gravitaţia cu mecanica cuantică); putem însă face diverse ipoteze!

Printre aceste ipoteze este şi cea susţinută de doi oameni de ştiinţă, Cosimo Bambi şi Zilong Li, de la Fudan University din Shangai (China), care au publicat recent un articol (Distinguishing black holes and wormholes with orbiting hot spots) în care susţin cum că enorma gaură neagră din centrul galaxiei noastre ar fi de fapt o aşa-numită gaură de vierme, un fel de poartă spre o altă regiune a Universului nostru sau, mai probabil, spre un alt Univers!

Citiţi mai multe despre găurile negre pe site-ul nostru aici

Conform celor doi oameni de ştiinţa această gaură de vierme s-ar fi format imediat după Big Bang şi în jurul ei s-a format şi a crescut galaxia noastră, Calea Lactee. De remarcat faptul că în multe galaxii (poate în toate!) există acest gen de enorme găuri negre!

Dacă însă gaura neagră ar fi o „banală gaura neagră” – fără să fie deci o gaură de vierme – atunci s-ar fi format mult mai târziu şi ar avea o dinamică diferită şi caracteristici diferite faţă de această poartă spre un alt Univers; printre altele – susţin cei doi – ar fi greu de explicat cum de a ajuns atât de masivă.

Există posibilitatea să avem ceva dovezi experimentale care să ne ajute să înţelegem mai bine cu ce anume avem de-a face? Care este natura acestui „monstru” din galaxia noastră? Desigur nimeni nu are de gând să călătorească până acolo şi să vadă la faţa locului cum stau lucrurile.

Putem însă folosi semnalele care ne sosesc din apropierea găurii negre!

Plasma care orbitează în jurul găurii negre ar trebui să aibă caracteristici diferite, în funcţie de natura acestui obiect: dacă e într-adevăr o gaură de vierme, am putea să ne dăm seama studiind semnalele care provin de la această plasmă. Cu ce anume? Cu ajutorul unui nou telescop interferometric – Gravity.

Va fi deci posibil în viitorul apropiat să ne dăm seama dacă în galaxia noastră avem o gaură neagră enormă sau o poartă spre un alt Univers! Cel puţin după calculele celor doi oameni de ştiinţă, care au însă nevoie de studii şi din partea altor teoreticieni, care să le confirme teoria.

Există teorii care susţin ideea existenţei universurilor paralele? Da – chiar mai multe teorii – cu Universuri paralele de tipuri diferite; teorii cu adevărat fascinante! Printre aceste teorii la loc de cinste se număra teoria corzilor (string theory), care prevede existenţa unui număr de Universuri enorm, 10 la puterea 500 (adică un 1 cu 500 de zerouri după el). Universuri diferite cu o fizică diferită faţă de cea din Universul nostru şi în care ar putea exista creaturi cu totul altfel faţă de noi.

Să fie oare gaura de vierme o poartă spre unul dintre aceste Universuri? Sau este doar o fantezie în mintea celor care au scris acest articol? Cu ajutorul instrumentelor din ce în ce mai perfecţionate în viitorul apropiat s-ar putea să avem un răspuns la această întrebare, aparent nebunească.