Astrobiologul NASA Richard B. Hoover susţine că a găsit dovezi ale existenţei vieţii extraterestre sub forma unor bacterii fosile în meteoriţii de tip Cl1. Fosilele descoperite în meteoriţi de un cercetător american pot schimba modul nostru de a vedea viaţa în Univers şi chiar apariţia vieţii pe Pământ.

Cum era de aşteptat, „dovezile” lui Hoover nu conving întreaga comunitate ştiinţifică. Dacă însă descoperirea aceasta va fi confirmată, implicaţiile sunt enorme – viaţa în Univers poate fi mai răspândită decât pare.

Cercetătorul Richard. B. Hoover, de la Marshall Space Flight Center, a publicat în revista ştiinţifică „Journal of Cosmology” o descoperire care ar putea schimba modul nostru de a vedea viaţa în Univers şi chiar apariţia vieţii pe Pământ.

Richard B Hoover

Dr. Hoover susţine că a descoperit forme de viaţă, bacterii fosilizate, care au ajuns pe Pământ la „bordul” unor meteoriţi. Dânsul a analizat în ultimii 10 ani meteoriţi din clasa numită Cl1 (condrit carbonat) găsiţi în zone din Antarctica, Siberia şi Alaska. Aceşti meteoriţi sunt foarte rari, neexistând mai mult de 10 meteoriţi din această clasă.

Analizând la microscopul electronic bucăţi din acest tip de meteoriţi, dr. Hoover a găsit în interiorul lor fragmente fosile de microorganisme. Unele fosile sunt asemănătoare unor bacterii care se găsesc pe Pământ, de tip Velox Titanospirillum, dar altele prezintă trăsături care nu se găsesc la niciuna dintre bacteriile de pe Terra, ceea ce ar însemna că aceste forme de viaţă ar fi de natură extraterestră.

Dr. Hoover susţine că descoperirea în aceşti meteoriţi a unor  urme de bacterii asemănătoare cu cele care se găsesc la ora actuală pe Pământ ar putea indica faptul că inclusiv viaţa pe Terra a fost adusă din spaţiu (ipoteza panspermiei pe care am prezentat-o şi noi în acest articol).

Totuşi, cum era de aşteptat, mulţi oameni de ştiinţă şi-au exprimat rezervele faţă de ipotezele lui Hoover. Este, de exemplu, cazul lui Seth Shostak, astronom la Institutul SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence), care susţine că îi este foarte dificil să creadă în descoperirea lui Hoover, dar că, în cazul în care aceasta s-ar dovedi a fi adevărată, ar avea enorme implicaţii în toate domeniile ştiinţei.

Hoover însuşi a cerut comunităţii ştiinţifice să verifice descoperirea lui făcând alte teste, independente, asupra meteoriţilor.

Această descoperire se alătură celei a meteoritului de origine marţiană denumit ALH84001, descoperit în 1984 de către Roberta Score. În 1996, David McKay, de la NASA, a susţinut că ar fi găsit în interiorul acestui meteorit urme de viaţă extraterestră, sub forma unor structuri cu diametrul între 20 şi 100 de nanometri, asemănătoare unor nanobacterii terestre. Descoperirea lui McKay a fost contestată, însă, până la ora actuală, o explicaţie clară, acceptată de toată lumea, nu a fost încă găsită. Descoperirea lui Hoover va fi verificată, în mod independent, de alţi cercetători.

Articol scris de Cătălina Oana Curceanu, prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare, Laboratori Nazionali di Frascati, Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (Roma, Italia) şi colaborator al Scientia.ro. Autoarea multumeşte pentru colaborare  dnei Diana Sirghi.