Tipărire
Categorie: Alimentaţie-Sănătate
Accesări: 4973

Ceaiul verde este cea mai sănătoasă băutură de pe faţa pământului. Este plină de antioxidanţi şi numeroase substanţe benefice pentru sănătate. Multe studii au arătat că ceaiul verde poate accelera arderea grăsimilor şi te poate ajuta să slăbeşti. Haide să vă explic felul în care funcţionează asta...

 

 



Ceaiul verde conţine substanţe care te pot ajuta să elimini grăsimea

Ceaiul verde este mai mult decât apă fierbinte aromată. Substanţele bioactive din frunzele de ceai se dizolvă în apă şi duc la produsul final. Atunci când bei o cană de ceai de calitate, consumi de fapt o cantitate mare de substanţe benefice cu efecte biologice puternice (1). Cea mai bine cunoscută dintre acestea e cofeina. O ceaşcă de ceai verde conţine mult mai puţină cofeină (24-40 mg) decât o ceaşcă de cafea (100-200 mg), dar suficientă încât să aibă un efect uşor. Cofeina este un stimulent bine cunoscut despre care s-a demonstrat că ajută la arderea grăsimilor şi la îmbunătăţirea performanţelor sportive în numeroase studii (2, 3). Dar adevăratul punct forte al ceaiului verde stă în gama sa largă de antioxidanţi, el fiind plin de antioxidanţi puternici numiţi catehine (4). Cel mai important dintre aceştia este EGCG-ul (galatul de epigalocatechină), o substanţă care poate accelera metabolismul. Reţineţi că toate aceste beneficii pot fi obţinute fie bând ceai verde, fie luând suplimente cu ceai verde. Majoritatea studiilor au folosit extracte.

Concluzie: Ceaiul verde conţine substanţe bioactive precum cofeina şi EGCG-ul, care pot avea efecte puternice asupra metabolismului.

 

 

Ceaiul verde poate ajuta la îndepărtarea grăsimii din celulele adipoase

Pentru a arde grăsimea, aceasta trebuie mai întâi să fie descompusă în interiorul celulei adipoase şi eliberată în sânge. Compuşii activi din ceaiul verde pot favoriza acest proces, amplificând efectele unor hormoni care ard grăsimile. Principalul antioxidant din ceai, EGCG-ul, poate ajuta la inhibarea unei enzime care descompune hormonul norepinefrină (5). Când aceasta este inhibată, cantitatea de norepinefrină creşte (6). Acest hormon este folosit de sistemul nervos drept un semnal pentru celulele adipoase, care le determină să descompună grăsimea. Aşadar, mai multă norepinefrină duce la trimiterea unui semnal mai puternic către celula adipoasă şi la descompunerea unei cantităţi mai mari de grăsime. Cofeina şi şi EGCG-ul (care se găsesc amandouă în ceaiul verde în stare naturală) ar putea avea chiar un efect sinergic, cofeina ajutându-ne să facem încă un pas pe aceeaşi cale (7). Rezultatul final este acela că celulele adipoase descompun mai multă grăsime, care este eliberată în sânge şi devine disponibilă sub formă de energie pentru celulele care au nevoie de ea, cum ar fi cele musculare.

Concluzie:
Substanţele din ceaiul verde cresc nivelurile de hormoni care transmit celulelor adipoase să descompună grăsimea. Asta duce la eliberarea grăsimii în sânge şi o face disponibilă sub formă de energie.


Ceaiul verde intensifică arderea grăsimilor. În special în timpul exerciţiilor fizice


Dacă vă uitaţi pe eticheta aproape fiecărui supliment de slăbit sau de ardere a grăsimilor din comerţ, sunt mari şanse să descoperiţi că vreun tip de ceai este menţionat drept ingredient. Asta datorită faptului că s-a demonstrat în repetate rânduri că ceaiul verde intensifică arderea grăsimilor, mai ales în timpul exerciţiilor fizice. În cadrului unui studiu, bărbaţii care luau extract de ceai verde şi făceau sport ardeau cu 17% mai multă grăsime decât cei care nu luau suplimentul. Acest studiu sugerează că ceaiul verde poate amplifica efectul de arderea  grăsimilor pe care îl au exerciţiile fizice (8). Un alt studiu cu o durată de 8 săptămâni a arătat că ceaiul verde accelerează arderea grăsimilor atât în timpul exerciţiilor fizice, cât şi în stare de repaus (9). Există mai multe studii care concordă cu asta. Ceaiul verde intensifică selectiv arderea grăsimilor, ceea ce poate duce la o reducere a grăsimii corporale pe termen lung (10, 11).

Concluzie:
Mai multe studii au arătat că extractul de ceai verde poate accelera arderea grăsimilor. Efectul este şi mai puternic în timpul exerciţiilor fizice.


Ceaiul verde poate să accelereze rata metabolică şi să te facă să arzi mai multe calorii întreaga zi


Corpul uman arde constant calorii. Chiar şi atunci când dormim sau stăm jos, celulele noastre îndeplinesc miliarde de funcţii care necesită energie. Mai multe studii sugerează că ceaiul verde ne poate face să ardem mai multe calorii, chiar şi în stare de repaus. În cadrul majorităţii studiilor, asta înseamnă o creştere de aproximativ 3-4%, deşi unele studii arată o creştere de până la 8% (12, 13, 14). Pentru o persoană care arde 2000 de calorii pe zi, 3-4% înseamnă 60-80 de calorii în plus pe zi, asemănător cu ceea ce-ai putea obţine printr-un regim alimentar bogat în proteine. Deşi majoritatea studiilor au fost foarte scurte ca durată (1-3 zile), există şi unele dovezi că efectul de accelerare a metabolismului se păstrează pe termen lung (15, 16). În cadrul unui studiu cuprinzând 60 de persoane obeze, grupul care a luat extract de ceai verde a pierdut 3,3 kg şi a ars cu 183 de calorii mai mult pe zi după 3 luni (17). Totuşi, să nu uităm că nu toate studiile au arătat că ceaiul verde accelerează metabolismul. Efectul poate să varieze de la persoană la persoană (18).  

Concluzie:
Mai mult studii au arătat că ceaiul verde poate accelera metabolismul şi poate ajuta oamenii să piardă cu aproximativ 3-4% mai multe calorii pe zi.


Poate ceaiul verde să te facă să consumi mai puţine calorii automat?


Un mod în care ceaiul verde ar putea ajuta la pierderea în greutate este reducerea apetitului. Asta ne-ar face să consumăm mai puţine calorii automat, fără niciun efort. Mai multe studii au analizat efectele ceaiului verde asupra apetitului, dar majoritatea au obţinut rezultate contradictorii (19). Există şi studii pe animale care sugerează că ceaiul verde poate reduce cantitatea de grăsime pe care o absorbim din mâncare, dar asta nu s-a confirmat în cazul oamenilor (20, 21, 22). Per total, se pare că ceaiul verde acţionează în principal crescând numărul de calorii arse... ne face să ardem mai multe grăsimi, dar nu pare să aibă vreun efect vizibil asupra cantităţii de mâncare pe care o consumăm pe parcursul zilei.

Concluzie:
Nu există momentan dovezi conform cărora ceaiul verde ar determina oamenii să consume mai puţine calorii. Unele studii pe animale sugerează că ar putea reduce absorbţia de grăsimi din alimente, dar asta nu s-a confirmat în cazul oamenilor.


Ceaiul verde te poate ajuta să scapi de grăsime, în special de cea dăunătoare de pe abdomen


Când vine vorba de kilogramele pierdute efectiv, efectele ceaiului verde sunt relativ modeste. Deşi există numeroase studii care arată că oamenii chiar pierd în greutate, există şi altele în cadrul cărora nu s-a observat niciun efect. Două dintre acestea, care analizau mai multe studii controlate, au concluzionat că oamenii pierdeau, în medie, aproximativ 1,3 - 1,4 kilograme (23, 24). Totuşi... este important să reţinem că nu toată grăsimea este la fel. Avem grăsime subcutanată aflată sub piele, dar avem şi grăsime viscerală, adică cea abdominală, care se acumulează în jurul organelor. Această grăsime viscerală de profunzime este dăunătoare. Ea cauzează inflamaţii şi rezistenţă la insulină, ambele fiind puternic legate de tot felul de boli grave, inclusiv diabetul de tip 2 şi bolile cardiace. Mai multe studii asupra ceaiului verde arată că, deşi efectele asupra pierderii în greutate sunt modeste, un procent semnificativ din grăsimea pierdută e reprezentat de cea viscerală, dăunătoare (25, 26, 27). Asta s-ar traduce printr-un risc scăzut de a căpăta multe boli letale mai târziu... ceea ce ar putea conduce la o viaţă mai lungă şi mai sănătoasă.

Mesajul de reţinut
Deşi ceaiul verde poate accelera uşor metabolismul şi arderea grăsimilor, efectele sunt modeste atunci când vine vorba de kilogramele pierdute efectiv. Totuşi, toate acestea se adună şi ar putea funcţiona chiar şi mai bine în combinaţie cu alte strategii eficiente de pierdere în greutate, cum ar fi consumul crescut de proteine şi cel scăzut de carbohidraţi. Desigur... să nu uităm că ceaiul verde acţionează nu doar asupra greutăţii corporale. Este extrem de sănătos şi din multe alte motive. Dacă vreţi să citiţi mai mult despre beneficiile impresionante ale ceaiului verde asupra sănătăţii, citiţi acest articol: Top 10 beneficii dovedite ale ceaiului verde asupra sănătăţii.

Traducere de Ana Dumitrache după green-tea-and-weight-loss