Substanţele care sunt prezente doar în organismele vii se numesc substanţe organice. Organismele vii conţin pe lângă acestea şi substanţe anorganice. Principalele substanţe organice sunt proteinele, glucidele, lipidele şi acizii nucleici. Detalii, în continuare.

Chimia vieţii (2) - elementele chimice

Substanţele organice

Substanţele care sunt prezente doar în organismele vii se numesc substanţe organice, dar organismele vii conţin pe lângă acestea şi substanţe anorganice. Chimistul suedez Berzelius a emis ipoteza că substanţele organice se formează în corpul organismelor vii sub influenţa unei forţe misterioase denumite de el "forţa vitală"’.

Substanţele organice sunt alcătuite în special din atomi ai elementelor carbon şi hidrogen, dar conţin şi atomi de fosfor, oxigen, azot, calciu, potasiu etc.

Glucidele

Ciocolata
Ciocolata are unele proprietăţi benefice organismului, inhibitor pentru tuse şi diaree, stimulator cerebral, dar nu trebuie consumată în exces.

Glucidele, denumite şi zaharide, sunt substanţe organice cu funcţiuni mixte. Glucidele sunt prezente în special în substanţele dulci, dar nu numai. Glucidele sunt de două feluri: monogliceride (riboza, dezoxiriboza, glucoza, fructoza etc.) şi poligliceride (dextroza, inulina, amidonul, glicogenul etc.).

Celuloza este una dintre cele mai răspândite polizaharide, fiind prezentă în membranele celulare, în peretele celular. Se găseşte în cantităţi mari în scoarţa copacilor. Din reziduurile lemnoase se extrage celuloza, deoarece pasta celulozică se foloseşte la fabricarea hârtiei.

Amidonul este principala substanţă de rezervă a plantelor. Este prezent în cantităţi mari în cartofi şi orez. Amidonul este o polizaharidă.

Glicogenul este o polizaharidă folosită de către organismul animal ca depozit de energie. Glicogenul reprezintă pentru animale ceea ce reprezintă amidonul pentru plante.

Riboza şi dezoxiriboza sunt monogliceride prezente în structura acizilor nucleici, a ARN-ului, respectiv a ADN-ului.

Fructoza este un monoglicerid prezent în fructe. Zaharoza se găseşte în diverse plante, ea reprezintând zahărul extras din trestia sau sfecla de zahăr.
Glucidele au o importantă funcţie energetică, iar după degradarea lor sunt folosite ca materii prime pentru sinteza proteinelor şi a lipidelor. Glucidele sunt necesare în timpul efortului fizic, dar consumul lor excesiv poate duce la unele afecţiuni precum cariile dentare sau diabetul zaharat.

Lipidele

Margarina
Margarina este un produs obţinut prin hidrogenarea şi emulsionarea cu a apă a grăsimilor vegetale.

Lipidele sunt substanţe organice insolubile în apă, dar solubile în solvenţi organici nepolari (benzen, eter). Grăsimile intră în componenţa membranei celulare, au unele roluri de reglare a funcţiilor organismului şi formează depozite energetice.

Foca
Unele animale depun straturi de grăsime care le protejează de frig.

Lipidele se împart în două categorii lipide simple (trigliceridele, colesterolul) şi lipide complexe (lipoproteine, glicoproteine, lecitina). Trigliceridele sunt formate din acizi graşi şi glicerol. Colesterolul poate duce la blocarea vaselor sanguine, determinând astfel producerea afecţiunilor cardiovasculare.

Glicolipidele şi liproteinele sunt compuşi formaţi prin combinarea lipidelor cu glucidele , respective cu proteinele. Astfel de proteine se găsesc intercalate în straturile membranelor celulare.

Credit imagini: Wikimedia Commons