ŞarpeReptilele sunt prima clasă de vertebrate complet adaptată mediului terestru. Plămânii nu sunt simpli saci cu pereţi  netezi, ca la amfibieni, ci au pereţii cutaţi, ceea ce le conferă o suprafaţă de absorbţie a aerului mai mare, nemaifiind necesară şi pielea în respiraţie.

Clasa amfibienilor (14)

Astfel nu mai este necesară menţinerea pielii în permanenţă umedă, reptilele putând astfel să se îndepărteze de ape şi să trăiască chiar şi în medii foarte uscate. De asemenea, datorită faptului că pielea nu mai are rol în respiraţie, aceasta devine mai groasă, uneori dotată cu plăci cornoase, cu rolul de a proteja corpul. Reptilele sunt poichiloterme, adică nu îşi pot regla temperatura corpului ci trebuie să stea la soare pentru a se încălzi, iar în perioadele reci se adăpostesc în pământ unde stau într-o stare de amorţeală. Fecundaţia este internă, ouăle formate în urma acesteia se clocesc la soare. Ochii sunt mai evoluaţi decât cei ai amfibienilor, cristalul fiind deosebit de elastic. Inima are trei camere cu excepţia crocodililor care precum păsările şi mamiferele au patru camere. Reptilele sunt răspândite aproape pe întregul pământ cu excepţia Antarcticii şi zonelor arctice.{jcomments on}

Există patru ordine de reptile: chelonieni (ţestoase), lacertilieni (şopârle), ofidieni (şerpi) şi crocodilieni (crocodilii).

Chelonienii

Chelonienii sunt reptile adaptate mediului acvatic. Corpul lor este protejat de o carapace, un scut osos aflat în spatele acestora. Hrana lor este foarte variată, variind în funcţie de specii de la ierburi la diferite nevertebrate ori peşti de diferite dimensiuni.

Haeckel_Chelonia
credit: wkipedia.org

Caretul este o ţestoasă marină atingând 200 kg. Carnea şi ouăle caretului sunt considerate adevărate delicatese.

Insulele Galapagos sunt renumite pentru ţestoasele uriaşe, care populează aceste insule. Aceste ţestoase pot avea până la o sută de ani.

Broască ţestoasă aligator este renumită pentru ciocul sau cu o extraordinară forţa. Muşcătura acestei ţestoase este mai  puternică chiar şi decât cea a unui leu sau tigru.

Lacertilienii

Lacertilienii sunt reptile adaptate în special mediului terestru, dar există şi reptile adaptate mediului acvatic. Dimensiunile lacertilienilor diferă de la guşter la dragonul de Komodo. Tegumentul diferă în funcţie de specie, putând fi acoperit cu plăci cornoase sau osoase.

Haeckel Lacertilia
credit: wikipedia.org

Varanii sunt o familie de lacertilieni, majoritatea fiind carnivore. Dragonul de Komodo este cel mai mare varan, atingând 3 m şi 100 de kg. Pe lângă dimensiunile sale el este ajutat la vânătoare şi de faptul că este veninos. În pielea acestui varan se afla o reţea de oscioare, care întăresc tegumentul şi protejează varanul.

Ofidienii

Temuţi, dispreţuiţi de către oamenii, ofidienii sunt de o mare varietate şi trezesc un mare interes cercetătorilor. Şerpii precum viperele şi cobrele sunt deosebit de veninoşi, veninul ajutându-i să-şi răpună prada şi să se apere de prădători. În ciuda veninului extreme de puternic, cobrele sunt vânate de către manguste şi suricate. În ciuda faptului că sunt mici şi par inofensivi,  acestea posedă o rezistenţă deosebită la veninul cobrelor.

Nu toţi şerpii au nevoie de  venin pentru a-şi ucide prăzile, unii se bazează pe forţa muşchilor, precum anaconda, pitonul şi boa.

În ciuda faptului că sunt foarte temuţi, o mare parte din şerpii sunt inofensivi pentru oamenii. Şerpii vânează nevertebrate, broaşte, alţi şerpi, păsări până la căprioare, prada diferă în funcţie de dimensiune. Şerpii îşi înghit prada întreagă.

Crocodilienii

Crocodilienii sunt reptile foarte vechi, care au rămas aproape neschimbate de-a lungul timpului.

Crocodilieni

De la dreapta la stânga: gavialul, aligatorul şi crocodilul

Gavialul are botul mai lung şi subţire, hrănindu-se cu peşti. O diferenţă între crocodil şi aligator este faptul că la crocodil dinţii sunt vizibili chiar şi cu gura închisă în timp ce la aligator nu sunt vizibili când acesta are gura închisă.

La vânătoare se ascund sub apă şi pândesc până se apropie destul de aproape de apă. Vânătorul perfect… nimic nu scapă!

Dinozaurii

Dinozaurii sunt rudele dispărute ale reptilelor actuale. Se consideră că unii dinozaurii erau homeotermi, adică îşi reglau singuri temperatura corpului.

Triceratops, în ciuda înfăţişării sale fioroase era un dinozaur erbivor.

Triceratops
credit: wikipedia.org

Tyranosaurus Rex este unul dintre cei mai cunoscuţi dinozauri, fiind un carnivore feroce al timpurilor sale. O perioadă din istoria sa, Terra a fost stăpânită de către aceste reptile, dar acum 65 de milioane de ani, dinozauri au dispărut din cauze necunoscute exact. Se consideră că motivul dispariţiei acestora este erupţia unui  vulcan imens sau coliziunea unui meteorit cu Terra.

Păsările (16)