Colesterolul este un steroid lipidic, absolut necesar organismului, folosit pentru sinteza hormonilor şi a acizilor biliari. Colesterolul constituie o componentă fundamentală a membranelor celulare.

Colesterolul este preluat din sânge de către celule şi folosit pentru a crea membranele celulelor, anumiţi hormoni şi vitamina D.

Colesterolul este sintetizat în organism. Acest lucru înseamnă că cel introdus prin alimentaţie contribuie doar parţial la concentraţia din sânge.

Colesterolul este sintetizat în ficat din acizi graşi saturaţi sau din glucoza din dulciuri. Din ficat colesterolul trece în vezica biliară, o mare parte din colesterolul din sânge fiind transformat în acizi biliari.

Colesterolul

Colesterolul se referă de fapt la 2 tipuri de lipide: LDL (low density lipoproteine), proteine cu densitate mică, aşa-numitul colesterol „rău” şi HDL (high density lipoproteine), proteine cu densitate mare, aşa-numitul colesterol „bun”.

Colesterolul LDL are densitate mică, se oxidează uşor şi se depune în ateroame. Se produc leziuni vasculare, creşte numărul celulelor musculare netede şi se inhibă producţia de oxid nitric, un mesager chimic necesar pentru vasodilataţie.

Colesterolul HDL are o densitate mare şi nu se depune pe pereţii vaselor sanguine.

Pentru colesterolul total, limitele normale sunt între 170-250 mg% ori, în terminologia occidentală, între 0,4-6,8 mmol/l.

Valorile normale pentru colesterolul HDL variază între 30-60 mg% la femei şi 38-75 mg% la bărbaţi. Valorile normale pentru colesterolul LDL variază între 20-35 mg%.

Creşterea concentraţiei colesterolului LDL şi scăderea colesterolului HDL este un indiciu de ateroscleroză.

BIBLIOGRAFIE:
Radu Olinescu, Alimentaţia sănătoasă, Editura Niculescu, 2000