Nu, nu vom vorbi despre Lună (despre care am vorbit pe larg în acest articol), ci despre alţi sateliţi naturali ai planetelor din sistemul nostru solar: Io, Europa, Callisto şi Ganymede, sateliţii planetei Jupiter, precum şi despre Titan, Enceladus, Epitemtheus, Janus  şi Hyperion, sateliţi ai planetei Saturn.

Deşi atunci când suntem aşezaţi confortabil în fotoliul preferat lumea pare stabilă, iar Pământul cu atât mai mult, în realitatea Planeta Albastră se deplasează cu viteze uimitoare prin spaţiul cosmic. Terra are de parcurs o distanţă orbitală (în jurul Soarelui) de circa 940 de milioane de kilometri între ziua ta de naştere de anul ăsta şi cea de anul viitor.

LunaO zi pe Luna este de aproximativ 29 1/2 zile terestre. Această perioadă de rotaţie coincide cu perioada de revoluţie în jurul Pământului astfel încât de pe Pământ vom vedea doar aproximativ 59% din suprafaţa Lunii. În momentul în care Luna s-a format viteza sa de rotaţie şi orbita ei au fost foarte diferite faţă de cum sunt acestea în prezent.

Planeta JupiterMarea Pată Roşie a planetei Jupiter reprezintă unul dintre cele mai misterioase locuri din sistemul solar. În conformitate cu ceea ce oamenii de ştiinţă au înţeles despre dinamica fluidelor, această furtună uriaşă, care este destul de mare pentru a putea înghiţi două sau trei planete ca Pământul, ar fi trebuit să dispară cu secole în urmă.

Terra si HtraeExistă o îndelungată istorie a ciocnirilor între diverse corpuri cosmice de mare dimensiune, desfăşurată în sistemul nostru solar. De data aceasta vom face un exerciţiu de imaginaţie: fie o planetă numită Htrae, aproximativ de aceeaşi mărime şi compoziţie ca şi Pământul. Cum ar arăta o "apropiere cosmică" între ea şi Terra?

Planetele sistemului solarIsaac Asimov a descris odată sistemul nostru solar ca fiind compus din „patru planete, plus ceva resturi". Ceea ce a vrut să spună este că planetele gigante, compuse din gaz, domină sistemul nostru solar. Masa planetei Jupiter este de 2,5 ori mai mare decât masa tuturor celorlalte planete considerate împreună.

Sistemul solarVă avertizez, aceasta este un subiect controversat. Unii oameni devin foarte dezagreabili când îi întrebi: câte planete sunt în sistemul solar? Sunt opt, zece sau mai multe? Este foarte sigur totuși că nu ne vom mai întoarce la nouă planete... vreodată.

Sistemul SolarÎn orice interacţiune socială informaţiile privind vârsta, numele şi ocupaţia trezesc interesul general. Dar probabil cea mai vânată informaţie este cea legată de vârstă. Îţi aduci aminte când erai copil cât de des ţi se punea întrebarea: „Câţi ani ai?”.

Mercur. Polul NordMercur, planeta cea mai mică şi cea mai apropiată de Soare, are o perioadă de revoluţie de doar 88 de zile, efectuând o orbită strânsă, ceea ce menţine planeta incredibil de fierbinte. Cu toate acestea, dovezi recente arată că acolo există gheaţă.

Atmosfera planetei MarteMarte a avut parte de mulţi vizitatori de-a lungul anilor, fiecare dintre ei sosind cu instrumente din ce în ce mai sofisticate şi promiţând să descopere din ce în ce mai multe secrete despre Planeta Roşie. Cu toate acestea, istoria climatului său rămâne o enigmă.

Parseidele 2007An de an, Perseidele brăzdează cerul verii impresionându-ne cu cei mai minunaţi meteori. De la apariţie, curentul meteoric "Perseide" a avut o prezenţă spectaculoasă într-o perioadă propice observaţiilor, în lunile iulie şi august.

Dezvoltarea tehnologică din a doua jumătate a secolului XX şi lupta acerbă pentru cucerirea spaţiului cosmic au avut ca efect extrapolarea multor activităţi de cercetare în spaţiul extraatmosferic. Au apărut astfel domenii noi de cercetare ştiinţifică şi tehnologică. Printre acestea, vremea şi meteorologia spaţiale.

PlutoAm fost abordată la un moment dat de trei persoane care se întrebau de ce Pluto nu mai este o planetă. Explicaţia mea scurtă: "nu întruneşte caracteristicile unei planete", nu le-a picat prea bine. Au fost crescuţi cu ideea că Pluto este o planetă şi aşa vor să rămână.

Terra NovaÎntr-un articol anterior am conturat profilul unei noi misiuni precum şi o parte dintre realităţile implicate de aceasta: vehiculele planetare cunoscute sub numele de rovere şi roboţii ar stabili o tabără de bază înainte de sosirea echipajului uman.

SaturnA şasea planetă de la Soare, Saturn este ultima ce poate fi văzută cu ochiul liber. E formată în mare parte din hidrogen, ceea ce o face cel mai puţin densă planetă. Dar Saturn are un sistem spectaculos de inele, ceea ce o face un adevărat "stăpân al inelelor".

Jupiter si TerraPurtând numele celui mai important zeu roman (numit Zeus în mitologia greacă), Jupiter este cea mai mare în diametru, dar şi cea mai masivă planetă din Sistemul Solar. Planeta Jupiter are un volum de 1 300 ori mai mare decât al Pământului.

Pete solareÎn secolul al V-lea î.Hr. chinezii au observat pete închise la culoare pe Soare. În 1610, Galileo Galilei din Italia, Johannes Fabricius din Olanda, Christopher Scheiner din Germania şi Thomas Harriott din Anglia, fiecare independent au făcut primele observaţii despre petele solare.

Cometa Tempel 1Corpurile mici din sistemul solar includ comete, asteroizi, obiectele din Centura Kuiper şi Norul Oort, mici sateliţii planetari, Triton, Pluto, Charon şi praful interplanetar. Unele dintre aceste obiecte s-au modificat foarte puţin de-a lungul existenţei lor.

Mercur vazută de Mariner 10Ne aflăm pe cea mai apropiată planetă de Soare, planeta de fier, Mercur, a cărei suprafaţă este plină de cratere, întunecată şi acoperită cu praf, dar aproape lipsită de atmosferă. În continuare, o trecere în revistă a caracteristicilor primei planete de la Soare.

SoarelePentru cei mai mulţi oameni, Soarele este cea mai strălucitoare stea, nelipsită de pe cer, pe care îl parcurge în fiecare zi de la est la vest. Este cel care oferă căldura şi lumina fără de care nu am putea trăi. Dar ce este de fapt Soarele? Ce se ascunde în spatele flăcărilor acestui glob?

Fazele luniiŞtim cu toţi că Luna este orientată întotdeauna cu aceeaşi parte spre Terra, deoarece perioada de rotaţie în jurul propriei axe este egală cu cea a revoluţiei sale în jurul Pământului. Totuşi, forma sub care o percepem diferă radical de la o perioadă la alta. De ce se întâmplă aşa (video)?

Planeta pitica PlutoCare este originea cuvântului "planetă"? Când au fost descoperite Uranus şi Neptun? Cine a fost Giuseppe Piazzi şi pentru ce a rămas în istorie? Care este povestea retrogradării lui Pluto la statutul de planetă pitică? Aflaţi răspunsurile din materialul video care urmează.

Eclipsa de SoareDe ce eclipsele de Soare sunt vizibile doar în anumite zone? Cum se face că Luna acoperă în întregime Soarele pe perioada unei eclipse totale, dar doar atât cât să putem vedea corona solară? Iată două din întrebările la care veţi primi un răspuns în continuare (video).

Pluto si CharonDe la descoperirea sa în anul 1930, ca urmare a nevoii de a explica perturbaţiile observate în orbita planetei Neptun, şi până la retrogradarea în anul 2006 la stadiul de planetă pitică, Pluto a avut o existenţă tumultuoasă, dar fascinantă. Vă invităm să o citiţi în continuare.

Continuăm seria prezentărilor video cu planetele Terra şi Neptun, dar şi cu planeta pitică Pluto. În videoclipuri, pe lângă grafica superbă ce reproduce planetele, veţi afla care sunt dimensiunile corpurilor cereşti aflate în discuţie, care sunt sateliţii acestora, precum şi alte caracteristici (video inclus).

Saturn Saturn este a doua planetă ca mărime a sistemului nostru solar. Doar Jupiter este mai mare. Asemenea tuturor giganţilor gazoşi, Saturn are şi un sistem de inele. Iar inelele lui Saturn sunt extrem de spectaculoase! Uranus este un gigant planetar îngheţat - a treia planetă ca mărime a sistemului solar. Mai multe în acest articol (video inclus).

MarteAcum câteva zile v-am prezentat planetele Mercur şi Venus, corpurile cereşti din sistemului nostru solar situate cel mai aproape de Soare. Continuăm seria de articole dedicate sistemului solar cu Marte şi Jupiter, planetele cu numărul 4 şi 5 de la Soare. Între cele două planete se află centura de asteroizi (video inclus).

MercurMercur şi Venus sunt cele mai apropiate două planete de Soare din sistemul nostru solar. Mercur este cea mai mică planetă a sistemului solar, iar Venus se roteşte în sens invers în jurul axei proprii, prin comparaţie cu restul planetelor. Vreţi să ştiţi mai multe? Detalii în articolul de faţă (materiale video incluse).

Soare Soarele s-a născut cu 4,6 miliarde de ani în urmă, la mai mult de 9 miliarde de ani după Big Bang. Sursa principală a vieţii pe Pământ, Soarele se va epuiza în alte câteva miliarde ani, iar Pământul, implacabil, dacă nu va fi până atunci distrus de om, îşi va termina misiunea în Univers. Citiţi articolul pentru detalii privind ciclul de viaţă al Soarelui.

Centura asteroiziDin reprezentările grafice ale sistemului solar, centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter pare a fi o zonă de mare densitate, asteroizii fiind situaţi unul lângă altul. Cât de apropiaţi sunt aceşti asteroizi în realitate? Reprezintă aceşti asteroizi vreun pericol pentru Pământ?