TerraTerra este a treia planetă ca distanţă de la Soare şi a cincea ca dimensiune din sistemul solar. După informaţiile pe care le avem, Terra este singura planetă pe suprafaţa căreia există viaţă, acest lucru fiind posibil datorită un caracteristici specifice ale acestei planete.

Geologia. Introducere (1)

Vom studia aceste caracteristici precum şi alte aspecte legate de Terra în această scurtă prezentare a planetei noastre.

Pământul ca planetă

După cum am menţionat şi în introducerea de mai sus, Pământul este a treia planetă ca distanţă de la Soare (după Mercur şi Marte) şi a cincea ca dimensiune. Fiind constituită în principal din rocă, Terra face parte din familia planetelor telurice, planetele alcătuite din rocă, alături de Mercur, Marte, Venus şi Pluto, spre deosebire de Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun, alcătuite din diferite gaze , în special hidrogen şi heliu.

Terra
Pământul văzut de pe Lună
credit: NASA

Forma Terrei nu este perfect rotundă, ea fiind mai turtită la poli şi mai bombată la Ecuator.

Terra execută două mişcări de rotaţie: una în jurul Soarelui, mişcarea de revoluţie şi una în jurul propriei axe, mişcarea de rotaţie. Mişcarea de revoluţie este executată de Terra în 365.256363004 zile, adică durata unui an. Această mişcare determină alternanţa anotimpurilor. Mişcarea de rotaţie este executată în aproximativ 24 de ore, durata unei zile şi determină alternanţa zi-noapte.

Luna. Pământul are un singur satelit natural, Luna. Un satelit natural este un corp ceresc, care execută o mişcare de rotaţie în jurul unei planete, atras fiind de gravitaţia planetei respective. Luna execută o mişcare de rotaţie în jurul Terrei, de aproximativ 4 săptămâni, o lună a anului. În timpul unei rotaţii, Luna este văzută de pe Pământ sub diverse forme, aceste forme purtând numele de faze ale Lunii. La începutul unei luni a anului, Luna este zărită sub formă de Lună nouă, zărindu-se doar conturul, apoi la sfârşitul lunii, Luna apare sub forma de Lună plină.

Fazele lunii

Pământul se află la o distanţă optimă faţă de Soare, un factor important care a contribuit la apariţia vieţii pe suprafaţa acestuia. Energia luminoasă, furnizată de Soare încălzeşte planeta şi furnizează plantelor, energia necesară pentru fotosinteză.

Structura Terrei

Terra este alcătuită dintr-o serie de învelişuri concentrice, cu diferite structuri şi compoziţii, denumite geosfere. Există patru geosfere: litosfera, hidrosfera, atmosfera şi biosfera.

În centrul, Terra prezintă nu nucleu, în mare parte lichid, alcătuit din crom şi fier. Datorită componentei acestui nucleu, Terra are un câmp magnetic. (Citeşte şi articolul nostru: Câmpul magnetic al Pământului)

Planetele Sistemului solar
Planetele sistemului solar: Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun. Este reprezentată şi planeta pitică, Pluto.

Litosfera reprezintă învelişul de piatră al Terrei, fiind alcătuită din roci cu  diferite origini şi structuri. Despre litosferă şi nucleu vom mai discuta în articolele viitoare, deoarece ele reprezintă subiectul propriu-zis de studiu al geologiei.

Hidrosfera reprezintă învelişul de apă al Terrei, fiind alcătuită în principal din mările şi oceanele Terrei. Suprafeţele acoperite de apă reprezintă două treimi din suprafaţa Terrei, ceea ce înseamnă că mările şi oceanele sunt mai întinse decât uscatul, din această cauză Terra purtând şi numele de planeta albastră. În mări şi oceane a apărut viaţa primitivă, datorită dizolvărilor de substanţe care au avut loc în acest mediu.

Atmosfera reprezintă învelişul de aer al Pământului. Deşi în Sistemul Solar mai există corpuri care prezintă atmosferă, din informaţiile de până acum doar Terra prezintă o atmosferă potrivită pentru ca viaţa să poată exista. Atmosfera Terrei este alcătuită din 78% azot, 21 % oxigen şi 1% alte gaze, precum xenonul, argonul, dioxidul de carbon, neonul etc. În atmosfera superioară există un strat de ozon, care protejează Terra de excesul de radiaţii ultraviolete. Viaţa, în forma ei actuală nu ar putea exista fără existenţa acestui strat.

Biosfera este învelişul de viaţă al Pământului. Acest înveliş se întrepătrunde cu celelalte, deoarece viaţa există atât în litosferă, cât şi în atmosferă sau hidrosferă. Viaţa a exercitat şi continuă să exercite acţiuni importante asupra celorlalte învelişuri. Omul, cel mai dezvoltat reprezentant al vieţii de pe Terra, a devenit un factor important al planetei, exercitând acţiuni profunde asupra întregii planete. Omul împreună cu toate cele create de el (infrastructură, căi de transport etc), constituie un înveliş distinct în cadrul biosferei, denumit antroposferă. Toate aceste învelişuri exercită acţiuni reciproce unele asupra celorlalte, formând sistemul complex care este Terra.

Pentru mai multe detalii despre planeta Pământ, citiţi amplul articol dedicat acestui subiect: Terra