Există un mit periculos conform căruia femeile nu sunt la fel de bune la matematică precum bărbaţii. Şi, în mod tulburător, faptul de a le aminti femeilor de acest stereotip chiar înainte de a da un test de matematică are un efect negativ asupra performanţelor lor. Şi atunci ce s-ar întâmpla dacă o femeie s-ar putea preface că este altcineva în timp ce dă testul?



În mod deloc surprinzător, aşa cum sugerează şi numele articolului, femeile se descurcă, într-adevăr, mai bine la testele de matematică atunci când folosesc un alt nume decât al lor - şi asta se întâmplă indiferent dacă aleg un nume de bărbat sau de femeie.

Aşa cum a arătat un studiu recent de-al lui Shen Zhang, folosirea numelui unei alte persoane este un fel de tertip care anulează ameninţarea ce planează asupra propriei reputaţii – frica unor femei de a se descurca prost atunci când se tem că acest lucru ar putea fi considerat drept confirmarea unui stereotip. Însă îndepărtarea acestei presiuni pare să diminueze frica şi distragerea atenţiei.

Pentru studiu, Zhang a recrutat 110 femei şi 72 de bărbaţi – toţi studenţi - şi i-a rugat să răspundă la 30 de întrebări de matematică având variante multiple. Înaintea testului, într-o încercare de a infiltra ameninţarea stereotipului, tuturor participanţilor li s-a spus că bărbaţii obţin, de obicei, rezultate mai bune decât femeile la matematică. Unora dintre voluntari li s-a spus să dea testul folosind numele lor real, însă altora li s-a spus să o facă folosind unul din cele patru pseudonime – Jacob Tyler, Scott Lyons, Jessica Peterson sau Kaitlyn Woods.

Când rezultatele au sosit, bărbaţii se descurcaseră mai bine decât femeile. Mulţumim, ameninţare asupra reputaţiei proprii.

Însă femeile care folosiseră un pseudonim, fie că era unul de bărbat sau unul de femeie, s-au descurcat mai bine decât cele care n-o făcuseră. Şi, cel mai important, s-au descurcat la fel de bine ca bărbaţii.

”Aceste descoperiri sugerează că performanţele scăzute ale femeilor la matematică sunt cauzate adesea de ameninţarea confirmării unui stereotip negativ ca fiind valabil şi pentru sine”, concluzionează cercetătorii.

Cercetătorii recomandă folosirea procedurilor de identificare fără nume atunci când se dau teste, precum şi a strategiilor ”care permit indivizilor stigmatizaţi să-şi separe sinele de o situaţie ameninţătoare”, tehnici care, spun ei, vor ”dezarma” stereotipurile negative.

Sau am putea în sfârşit să încetăm să le spunem femeilor că sunt varză la matematică. Ce spuneţi de ideea asta inedită?

 



Traducere de Ana Dumitrache după women-do-better-on-math-tests-when-they-fake-their-name

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.