Gândac de bucătărieGândacii trăiesc în cele mai diverse medii, unele foarte murdare, pline de bacterii. Pe bună dreptate, biologii s-au întrebat cum pot aceştia să supravieţuiască în asemenea condiţii insalubre? Cercetătorii au descoperit că gândacii dispun în creier de un antibiotic foarte puternic.

La întâlnirea din 7 septembrie de la Universitatea din Nottingham (Anglia) a Societăţii pentru Microbiologie Generală, microbiologul Simon Lee a făcut cunoscut că împreună cu o echipă de cercetători a produs un extras din creierul gândacului de bucătărie american (Periplaneta americana) şi din creierul lăcustei de deşert (Schistocerca gregaria) care s-a dovedit foarte eficient împotriva bacteriei E.coli, care provoacă meningita, ucigând 90% dintre bacterii. De asemenea, extrasul a fost eficient împotriva stafilococului auriu rezistent la meticilină.

Cercetătorii au încercat împotriva bacteriilor extrase din diverse părţi ale celor două tipuri de insecte menţionate pentru a vedea care dintre acestea conţin antibiotic, dar numai extrasul din creierul gândacilor şi al lăcustelor de deşert a ucis microbii.

Rezultatele de laborator sunt încurajatoare în ceea ce priveşte tolerarea noului antibiotic de către organismul uman. După primele cercetări a rezultat că produsul pe bază de creier de gândac ori lăcustă nu afectează rinichiul uman ori celulele epiteliale (celulele ţesutului format dintr-unul sau din mai multe straturi de celule de diverse forme, care alcătuieşte învelişul pielii, al mucoaselor, al canalelor excretoare ale glandelor etc.).

Cercetătorii lucrează încă la identificarea moleculelor responsabile pentru activitatea antimicrobiană, dar rezultatele obţinute până în prezent sunt foarte clare, sperându-se ca în scurt timp noi produse antibiotice eficiente împotriva bacteriilor să apară pe piaţă.

sciencenews.org/view/generic/id/63286/ title/Cockroach_brains%2C_coming_to_a_pharmacy_near_you