TW HydraeDacă ați avea o mașină a timpului care ar putea să va ducă oriunde în trecut, ce timp ați alege? Cei mai multi oameni ar alege, probabil, epoca dinozaurilor, în speranța de a vedea un T. Rex. Dar mulți astronomi ar alege perioada de acum 4,5 miliarde ani.

Atunci s-a format sistemul nostru solar. În loc de a utiliza o mașină a timpului, vom afla despre nașterea Soarelui nostru și a planetelor sale prin studierea unor stele mici din galaxia noastră. Un nou studiu sugerează că Soarele nostru a fost activ și agitat în faza sa incipientă, crescând în mod neregulat, prin convulsii, și începând să emită raze X prin explozii.

Studiind TW Hydrae, noi putem vedea ceea ce s-a întâmplat cu Soarele nostru atunci când acesta era un „copilaș", a spus Nancy Brickhouse din cadrul Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA). Ea a prezentat concluziile într-o conferință de presă la o reuniune a American Astronomical Society.

TW Hydrae

Această imagine artistică ne prezintă ceea ce am vedea dacă ne-ar putea apropia de sistemul stelar TW Hydrae. Noi vizualizăm steaua din apropierea polului acolo unde curenții de gaz din discul protoplanetar ce orbiteaza în jurul acesteia se scurg ca printr-o pâlnie spre stea. Cercetările arată că acest proces de creștere, cunoscut sub numele de acreție, este masiv și ocazional. Prin studierea TW Hydrae putem afla cum a fost Soarele nostru atunci când avea doar 10 milioane de ani vechime.
Credit David A. Aguilar (CfA)

Brickhouse și colegii ei au ajuns la această concluzie studiind steaua tânără TW Hydrae, aflată la aproximativ 190 de ani-lumină de Pământ, în constelația Hidra. TW Hydrae este o stea de tip K, portocalie, având o masă aproximativă de 80% din masa Soarele nostru. Acesta are aproximativ 10 milioane de ani vechime și este încă în faza de acumulare a gazului aflat în discul de materie ce o înconjoară. Acest disc ar putea conține și planete nou-formate.

Pentru a crește, steaua „mănâncă" gaz din disc. Cu toate acestea, discul nu se extinde până la suprafața stelei, astfel încât steaua nu poate „mânca” din el în mod direct. În schimb, gazul devine canalizat de-a lungul liniilor de câmp magnetic într-o cădere spre polii stelei.

Din fericire, noi privim direct în jos spre unul dintre polii stelei. În consecință, putem studia procesul de acreție în detaliu. „Noi privim chiar acolo unde se desfășoară acțiunea”, a declarat Andrea Dupree, un membru al echipei CFA.

Materia aflată în cădere spre stea creează o undă de șoc și încălzește gazul aflat în acumulare la temperaturi mai mari de 5 milioane de grade Fahrenheit. Gazul luminează prin raze X de mare energie. Continuând să cadă în interior, gazul se răcește și frecvența luminii emise ajunge în domeniul optic de frecvente. Pentru a studia procesul, Brickhouse și echipa ei combină observațiile efectuate cu ajutorul telescopului spațial Chandra în raze X al NASA cu cele de la sol ce utilizează telescoape optice.

„Prin colectarea de date în mai multe lungimi de undă am urmărit gazul de-a lungul drumului său în jos. Pentru prima oară, am urmărit în totalitate procesul de acreție", a explicat Brickhouse.

Ei au constatat că procesul de acreție a fost masiv și ocazional în formarea unei stele. La un moment dat, cantitatea de material ce ajungea pe stea se schimba cu un factor de 5 pe parcursul a câteva zile.

„Procesul de acreție se schimbă de la o noapte la alta. Aceste lucruri se întâmplă tot timpul", a declarat Dupree.

O parte din materia aflată în cădere este aruncată departe de către vântul stelar similar cum acționează vântul solar din sistemul nostru. O parte din aceasta se acumulează în bucle gigant și proeminențe stelare.

Astronomii știau că stelele tinere sunt mult mai active magnetic decât Soarele nostru de vârstă mijlocie, dar acum ei pot efectiv studia interacțiunea dintre câmpurile magnetice ale stelelor și discul protoplanetar.

„Chiar procesul de acreție este condus de activitatea magnetică a TW Hydrae”, a adăugat Brickhouse.

Traducere de Cristian-George Podariu după young-star-sun-feisty-toddler cu acordul editorului