Harta Univers raze gamaHarta radiaţiei cosmice cu cea mai înaltă energie este în parte haos, în parte mister. Creată cu ajutorul telescopului spaţial Fermi al NASA, harta dezvăluie sute de exemple a celor mai violente şi explozive obiecte ale Universului şi indicii despre materie întunecată.

Timp de cinci ani, telescopul Fermi (Fermi Large-Area Telescope), a fost prezent în orbită în jurul Terrei, scanând cerul pentru detecţia razelor gama cu o energie între 10 şi 500 gigaelectronvolţi, având o mai mare energie decât oricare altele văzute anterior de sateliţi, dar totuşi prea slabe pentru a fi observate de la sol.

Acum, echipa care utilizează acest telescop a realizat prima hartă a întregului cer a radiaţiilor de mare energie. Ea dezvăluie 514 surse individuale, împreună cu un vag fundal de raze gama ce se întind de-a lungul cerului.

Majoritatea surselor sunt blazari – galaxii îndepărtate ce prezintă în centrul lor violente şi masive găuri negre. Aceste găuri negre se învârt rapid şi emit jeturi de raze gama şi particule ce se întâmplă să se îndrepte în direcţia noastră. Restul, în majoritate sunt pulsari - stele neutronice intens luminoase şi dense cu un imens câmp magnetic, ce se învârt şi pâlpâie asemănător unor faruri interstelare.

CEAŢA ÎNTUNECATĂ

Ceaţa e oarecum mai misterioasă: este în mare parte rezultatul razelor cosmice de mare energie, resturi ale unor explozii masive şi distante, ce se ciocnesc cu gazul din propria noastră galaxie. Dar echipa Fermi a observat mai multe raze gama la aceste energii decât s-ar fi aşteptat – aproximativ cu 30 de procente mai mult.

Aceasta poate reprezenta un semn al materiei întunecate, lucrul misterios considerat că alcătuieşte aproximativ 85% din materia Universului. Conform unor teorii, particulele materiei întunecate sunt de fapt propriile antiparticule ce se ciocnesc şi se distrug reciproc producând raze gama.

"E în mod cert ceea ce oamenii ar dori să fie capabili să arate, dar momentan nu suntem în stadiul în care să putem arăta cu certitudine acest lucru", spune Lynn Cominsky de la Sonoma State University of Rohnert Park, California, un astrofizician ce face parte din echipa Fermi. "Dar materia întunecată e un obiectiv la care echipa Fermi lucrează din greu şi pe care o caută".

Fermi nu e străin de vânătoarea acestor lucruri ciudate. În 2012, a detectat o creştere bruscă a razelor gama la energia de 130 gigaelectronvolţi, o descoperire ce i-a entuziasmat pe căutătorii de materie întunecată – pentru ca materia întunecată să fie exclusă ca sursă câteva luni mai târziu. În acest an, alt semnal Fermi observat prima oară în 2010, a început să semene tot mai mult cu materia întunecată, alte explicaţii posibile fiind eliminate.

Referinţă: arxiv.org/abs/1306.6772v1

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului highenergy-cosmos-is-violent-with-hint-of-dark-matter, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Sebastian Trifa