Un grup de cercetători de la Universitatea de Inginerie Electrică și Informatică din Washington a construit roboți ce pot fi învățați aptitudini noi de la alți roboți. Rezultatele cercetării au apărut în publicaţia online Connection Science. Cum au realizat cercetătorii asemenea roboți? I-au programat să mimeze modul în care oamenii învață și sunt învățați. Pe lângă relevanța academică a cercetării în robotică există şi implicaţii practice, cum ar fi îndeplinirea de noi funcţii pe piața muncii și impactul economic asociat.

 

 



Robotica a făcut progrese în ultima perioadă, de la simularea activității neuronale a creierului uman utilizând supercomputerul K şi implementarea unor procesoare grafice pentru realizarea expedițiilor pe Marte și pilotarea avioanelor la încercările celor de la Human Brain Project să realizeze o imagine unificată a creierului cu scopul de a realiza roboți mai performanți și a oferi o înțelegere mai bună a proceselor cognitive de ordin superior.

 

 

Aceste cercetări au, de asemenea, o relevanță practică. Human Brain Project urmărește să utilizeze cercetările în tratarea Alzheimerului. Armata americană investește masiv în scopuri militare, iar japonezii au cu atât mai multă nevoie de aceste mașinării, din cauza populației îmbătrânite. De asemenea, anul acesta un seminar teologic din Statele Unite a achiziționat un robot umanoid cu scopul de a înțelege problemele, provocările și soluțiile aduse de aceștia într-un viitor nu foarte îndepărtat.

Studiul publicat în Connection Science de către Matthew E. Taylor, profesor universitar specializat în inteligența artificială, arată cum în cadrul unui experiment roboții erau capabili să învețe de la alți roboți să joace jocuri pe calculator (PacMan și StarCraft). Nu doar că acești roboți erau capabili, fie să învețe, fie să fie învățați, dar păreau să fie amuzați de practica jocurilor pe calculator. Ei se organizau singuri în grupuri și încercau să realizeze sarcinile impuse de joc, mai notează Matthew E. Taylor.


Cum au realizat acest lucru?


Roboții au fost programați să mimeze modul în care oamenii predau ceva sau învață un lucru nou. Modelele de rețele neuronale de care acești roboți dispun sunt diferite față de modelele anterioare. “Creierul” acestora a fost schimbat. Chiar dacă aceasta este doar o simulare a modului în care oamenii învață, reprezintă un progres al abordărilor neurologice asupra diverselor fenomene cognitive. Faptul că roboții sunt capabili să mimeze modul în care noi învățăm sau suntem învățați înseamnă că știm ceva despre modele neuronale în care procesele cognitive de ordin superior sunt realizate. Reamintesc că noile abordări nu se bazează pe principii, ci pe construcția unor mecanisme care sunt testate.


Adevărata provocare


Vom putea avea în viitor roboți care învață oamenii lucruri noi? Nu mă refer la transferul de informații (omul 1 învață x pe robotul 1, iar robotul 1 învață robotul 2, iar acesta din urmă învață omul 2), ci la realizarea unor judecăți originale și autentice. Pare imposibil, momentan, deoarece aceste mașinării dispun doar de funcții sintactice în procesorul lor. Omul, în schimb, dispune de funcții semantice și pragmatice, ceea ce îi permite să ofere o viziune despre lume.

Ce spun cercetătorii? Matthew Taylor spune că va avansa un algoritm în acest sens, algoritm pe baza căruia un agent oferă sfaturi. Ceea ce trebuie construit este acel mecanism prin care un sfat este relevant și luat în considerare de agentul cu care robotul interacționează. Cum va fi realizat un asemenea algoritm și ce presupune? Vom afla într-un viitor poate nu foarte îndepărtat.


Valoarea practică. De la robotul menajeră la robotul care instruiește pe primul


Piața muncii și societatea au fost și sunt influențate de tehnologie. De la inventarea motorului cu aburi şi dezvoltarea utilajelor din industria grea la roboți inteligenți - tehnologia îşi pune amprenta într-un mod decisiv asupra vieţii omului. Forţele armate necesită mai puțini oameni pentru acțiunile militare, iar țările cu o populație îmbătrânită vor dispune de un răgaz economic pentru distribuirea și suficiența forței de muncă.

Dezvoltarea unor roboți inteligenți va afecta profund piața și economia. Cel care instruiește robotul și verifică funcționalitatea nu va mai fi om. Dezvoltarea noilor tehnologii poate fi o amenințare pentru locurile de muncă ale multor oameni, dar odată cu avansul tehnologic vine și o remodelare a modelelor socio-economice.

Articol preluat de pe Ethink.ro, blog de idei și e-learning, cu acordul autorului. Ethink.ro abordează subiecte de filosofie, știință, gândire critică și alte domenii conexe.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.