Zgomot universSemnalele fără sens ale unui detector de unde gravitaţionale sunt dovada că Universul este o proiecţie holografică? Detectorul de unde gravitaţionale GEO600 din Hanover, Germania, nu a detectat încă nicio undă gravitaţională. A descoperit, în schimb, un zgomot straniu.

Inexplicabil: există monopoli? (11)

În schimb, ca un premiu de consolare, detectorul GEO600 s-ar putea să fi descoperit natura ultimă a realităţii.

În 2008, fizicianul Craig Hogan de la Fermi National Accelerator Laboratory din Batavia, Illinois, a încercat să descopere cum am putea testa ideea că tot ceea ce vedem ca realitate fizică este rezultatul unui fel de proiecţie de la limita Universului. Acest lucru este cunoscut sub numele de principiul holografic.

Informaţiile care vin de la graniţa Universului nu sunt continue, ci sunt compuse din „biţi”, fiecare ocupând un spaţiu ce corespunde celei mai fundamentale cuante de distanţă din Univers. Aceasta este lungimea lui Planck, aproximativ 10-35 metri, mult prea mici pentru noi pentru a vedea biţi individuali. Când aceste informaţii sunt proiectate în interiorul Universului, fiecare bit se măreşte. Asta înseamnă că am putea fi capabili să vedem pixelizarea în spaţiu-timp.

Tipurile de scale implicate sugerează că informaţiile sunt detectabile doar de instrumentele cele mai sensibile pe care le avem, cum ar fi detectoarele de unde gravitaţionale care caută unde în spaţiu-timp cauzate de evenimente cosmologice violente, cum ar fi ciocnirea a două găuri negre. Hogan a demonstrat cum pixelizarea s-ar putea manifesta pentru GEO600 şi a trimis rezultatul lui cercetătorilor de acolo.

Printr-o coincidenţă stranie, echipa de la GEO600 a avut probleme cu „zgomotul” din detectoarele lor. Dar iată surpriza: zgomotul a avut caracteristici similare ca ale semnalului anticipat de Hogan. Este într-adevăr rezultatul informaţiilor ce se află la marginea Universului? „Problema este încă nerezolvată”, spune Karsten Danzmann, investigator principal pentru GEO600. „Zgomotul este încă acolo şi noi nu avem nicio explicaţie”. Răspunsul se poate afla numai după ce instrumentul va fi modernizat, pentru a-l face mai sensibil, un pas care urmează să fie finalizat anul viitor.

Inexplicabil: efectul Nocebo (13)

Textul reprezintă traducerea articolului 13-more-things publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere:
Duceac Irina Delia