Axa diavoluluiÎncepem azi o serie, în 13 episoade, despre fenomene, observaţii inexplicabile. Oricât ne străduim să dăm o explicaţie raţională lucrurilor, există mistere ce ne dau bătăi de cap. Descifrarea oricăruia poate duce la aflarea unor adevăruri profunde. Azi, despre axa diavolului.

1. Axa diavolului

Radiaţia lăsată de Big Bang încă persistă pe cer, într-un model misterios şi controversat. Ce aţi face dacă aţi găsi un model misterios şi controversat în radiaţia lăsată de Big Bang? În 2005, Kate Land şi João Magueijo de la Imperial College London s-au confruntat cu o astfel de problemă. Ce au făcut în continuare a fost o adevărată realizare: ei au numit descoperirea „axa cosmică a diavolului”.

Ce au descoperit mai exact? În loc să găsească puncte fierbinţi şi reci împrăştiate la întâmplare pe cer, aşa cum se aşteptau, analiza făcută de perechea de cercetători a arătat că punctele din radiaţia cosmică de fond (CMB - cosmic microwave background) pare să se alinieze într-o anumită direcţie, prin spaţiu.

Această aliniere a fost numită „a diavolului” deoarece subminează ceea ce am crezut că ştim despre Universul timpuriu. Cosmologia modernă este construită pe ipoteza conform căreia Universul este în esenţă acelaşi, indiferent din ce direcţie îl privim. În cazul în care radiaţia cosmică are o anumită direcţie, ipoteza nu ar mai fi valabilă - şi nici teoriile noastre cele mai bune despre istoria cosmică.

Acest dezastru ar putea fi evitat dacă putem demonstra că axa apare din cauza unor anomalii în modul în care sateliţii şi telescoapele noastre observă radiaţia. Un grup mare de galaxii apropiate ar putea, de asemenea, explica fenomenul: atracţia gravitaţională ar putea fi suficient de puternică pentru a deforma radiaţia în forma ciudată văzută.

Nimeni nu ştie sigur. Avem de a face cu limitele capacităţii noastre de a observa, spune Michael Longo de la Universitatea din Michigan, din Ann Arbor. „Toate observaţiile de dincolo de galaxia noastră sunt obscurizate din cauza discului Căii Lactee”, subliniază el, „aşa că trebuie să fim atenţi la modul în care le interpretăm”.

Telescopul spaţial Planck, lansat recent de către Agenţia Spaţială Europeană, ar putea rezolva problema atunci când ar face hărţile cele mai detaliate de până acum ale  radiaţiei cosmice de fond (CMB). Însă până atunci, axa diavolului continuă să ne terorizeze.

Inexplicabil: fluxul întunecat (2)

Textul reprezintă traducerea articolului 13-more-things publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere:
Duceac Irina Delia