Scientia

Scientia terras irradiamus

Ce sunt trigliceridele? Imprimare Email
Corpul omenesc
Scris de Scientia.Ro   
Sâmbătă, 10 Ianuarie 2009 21:15


CE SUNT TRIGLICERIDELE?

Trigliceridele sunt o formă de grăsime în sânge. Ele sunt principalele componente ale uleiului vegetal şi ale uleiurilor animale. Trigliceridele sunt formate dintr-o moleculă de glicerină combinată cu trei acizi graşi şi constituie cea mai mare parte a grăsimii digerate de oameni.

Cei care sunt găsiţi cu valori mari ale trigliceridelor au adesea si un nivel ridicat de colesterol total. Persoanele cu nivelul de trigliceride mare (peste 200 mg/dl) au un risc crescut de boli cardiovasculare. Persoanele cu diabet sau care sunt obeze sunt, de asemenea, susceptibile de a avea trigliceride ridicate. Trigliceridele sunt prezente în sânge şi în plasmă, iar in asociere cu colesterolul formează lipidele plasmatice.

 

TRIGLICERIDELE DIN PLASMĂ

Trigliceridele din plasmă sunt derivate din grăsimi provenite din alimente precum hidraţii de carbon. Caloriile ingerate la o masă şi care nu sunt “arse” sau utilizate imediat de către ţesuturi, sunt transformate în trigliceride şi transportate către celule pentru a fi stocate sub formă de grăsime. Hormonii regularizează eliberarea de trigliceride din grăsimea din ţesuturi, astfel încât acestea să satisfacă nevoile de energie dintre mese ale organismului. Dar dacă nu ardem suficientă energie trigliceridele se vor aduna în număr mare în organism. Pentru că trigliceridele şi colesterolul nu se pot dizolva în sânge, acestea circulă prin tot corpul dumneavoastră, cu ajutorul unor proteine care transportă lipidele.

 

 

Trigliceridele joacă un important rol în metabolism ca surse de energie. Trigliceridele conţin de două ori mai multă energie decât carbohidraţii ori proteinele.

 

CUM DĂUNEAZĂ NIVELUL MARE AL TRIGLICERIDELOR?

Excesul de trigliceride plasmatice se numeşte hipertrigliceridemia. Trigliceridele mari pot fi şi o consecinţă a altor boli, cum ar fi diabetul zaharat netratat.  Ca şi în cazul colesterolului, creşterea trigliceridelor poate fi detectată prin măsurători. Medicul dumneavoastră va verifica de obicei nivelul trigliceridelor ca parte a unui test ce implică şi controlul nivelului colesterolului. Trigliceridele în număr ridicat pot contribui la îngroşarea arterelor (ateroscleroza), fapt care creşte riscul de accident vascular cerebral, atac de inimă şi alte boli cardiace. O altă boală cauzată de creşterea nivelului trigliceridelor este pancreatita.

 

NIVELURI ALE TRIGLICERIDELOR, DUPĂ "The American Heart Association":

Trigliceride - nivel normal: mai putin de 150 mg/dl
Trigliceride - nivel  ridicat, dar nu foarte grav: de la 150 la 199 mg/dl
Trigliceride - nivel  înalt: de la 200 la 499 mg/dl
Trigliceride - nivel foarte mare: de la 500 mg/dl sau mai mult

 

CUM REDUCEŢI NIVELUL TRIGLICERIDELOR?

Dacă în urma unui control medical aţi observat că aveţi nivelul trigliceridelor ridicat, ar fi bine să cereţi sfatul  medicului pentru reducerea acestuia. Iată în continuare o listă succintă cu sfaturi ce ar putea să vă ajute spre a diminua nivelul trigliceridelor:

- Dacă sunteţi supraponderali, cel mai bun tratament pentru trigliceride este să reduceţi consumul de calorii . Nu vă lăsaţi  înşelaţi de diverse diete ce se anunţă spectaculoase dacă acestea nu conţin o diminuare a numărului de calorii.
- Reduceţi consumul de grăsimi saturate, excludeţi prăjelile din dieta dv.
- Renunţaţi la băuturile alcoolice! Chiar şi cantităţi mici influenţează evoluţia nivelului de trigliceride.
- Mâncaţi fructe, legume şi produse lactate cu grăsime puţină.
- Faceţi sport cel puţin 30 minute pe zi şi valoarea trigliceridelor va scădea.
- Evitaţi zahărul dacă vreţi să reduceţi nivelul trigliceridelor.
- Persoanele cu un grad ridicat de trigliceride ar trebui să evite uleiurile şi grăsimile. Margarina trebuie eliminată din alimentaţie.
- Consumaţi grăsimi sănătoase, precum cele prezente în macrou, păstrăv, hering, sardine, somon şi ton alb pentru că grăsimea peştelui este bogată în acizi graşi Omega-3. Nu prăjiţi peştele, ci consumaţi-l fiert ori la grătar.

Grăsimile sănătoase nu cresc numărul trigliceridelor.
- Evitaţi cele mai concentrate surse de colesterol, precum carnea, gălbenuşurile de ouă şi produsele din lapte.
- Asociaţia americană "The American Heart Association" a făcut cunoscut că o dietă bogată în carbohidraţi poate conduce la niveluri foarte ridicate ale trigliceridelor. Aşadar, renunţaţi la consumul mare al carbohidraţilor, dacă sunteţi obişnuiţi astfel.
- Nu fumaţi!


 

Articol prelucrat de pe un material publicat de Prodieta.
 


Citeşte şi:


Scientia