Fizica in 60 de secunde. Bosonul WBozonul W este una din cele cinci particule care transmit forţele fundamentale ale naturii. El este responsabil pentru două dintre cele mai surprinzătoare descoperiri ale secolului al XX-lea. Detalii, în acest nou articol din seria "Concepte explicate în 60 de secunde".

Cele două descoperiri surprinzătoare se referă, pe de o parte, la faptul că natura este caracterizată de o anumită "chiralitate", adică prezintă o diferenţă între "stânga" şi "dreapta", şi, pe de alta, la faptul că fizica antimateriei este în mod subtil diferită de fizica lumii bazate pe materie pe care o vedem în jurul nostru.

Boson W

Bosonii W pot fi obţinuţi în acceleratoare de particule, utilizând o cantitate mare de energie, însă existenţa lor este prea scurtă pentru a putea fi observaţi în mod direct. Putem observa doar produşii lor de dezintegrare şi uneori chiar şi aceştia sunt atât de efemeri încât se descompun fără a putea fi observaţi. Credit: www-d0.fnal.gov.

Bozonul W se găseşte în varietăţi încărcate pozitiv şi negativ. Aceştia „cooperează” cu o altă particulă, bozonul Z cu sarcină electrică neutră, pentru a genera forţa cunoscută drept „interacţiunea slabă”, responsabilă de unele descompuneri nucleare, printre alte fenomene.

Bozonul W este foarte masiv, ceea ce înseamnă ca efectele lui au rază mică de acţiune şi sunt foarte slabe la energiile din viaţa de zi cu zi. Aşadar, efectele acestor particule sunt subtile, însă importante! Spre exemplu, bozonul W poate schimba însăşi natura unei particule în interacţiune, transformând un electron într-un neutrino sau un quarc „down” într-un quarc „up”. Acest lucru este important în reacţiile de fuziune ce asigură energia Soarelui, care implică transformarea protonilor în neutroni. În încheiere menţionăm şi că bozonul W asigură singurul mecanism cunoscut care permite materiei şi antimateriei să evolueze în maniere diferite.

Când bosonii W sunt creaţi în acceleratoare de particule, aceştia trăiesc doar timp de aproximativ 10-25 secunde, însă furnizează teste importante ale Modelului Standard din fizica particulelor.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului The W boson (SymmetryMagazine), de Patricia Burchat.
Traducător: Mălina Iorga.