Bine aţi venit pe Scientia QA!
Pentru a putea publica întrebări şi răspunsuri, trebuie să vă înregistraţi.
Atenţie! Este posibil ca e-mailul de confirmare a înregistrării să intre în Spam.
  • Inregistrare
Pune o întrebare

Newsletter

3,396 intrebari

6,605 raspunsuri

15,061 comentarii

2,150 utilizatori

Este electronul o particula compozita ?

6 plusuri 1 minus
494 vizualizari

O echipa de la Institutul IFW din Dresda a facut un anunt socant - scindarea electronului in 2 parti - una responsabila de spin si alta de momentul unghiular !surprise

Deocamdata se afima ca cele doua componente nu pot fi extrase din materialul in care au fost puse in evidenta (un oxid al cuprului), fapt care semnifica ca nu sunt sub-particule "reale"- dar in domeniul cuantic trebuie sa fii foarte precaut cand afirmi ca "nu se poate"...

PS: Ca sa nu se nasca confuzii: raspunsul la intrebarea retorica prin care am introdus articolul, este NU ! Electronul ramane o particula fundamentala, indivizibila - cel putin la nivelul actual al stiintei. Este vorba doar de scindarea "tehnica" a proprietatilor lui - dupa cate am inteles eu. Poate cineva ne poate explica in detaliu fenomenul...

a intrebat Truth Senior (8,388 puncte) Apr 21, 2012 in categoria Stiati ca?-Fizica
editat de Truth Apr 21, 2012
Am citit si eu articolul indicat si nu mi-e clar ce numesc oamenii aceia "splitare"...

4 plusuri 1 minus

Truth, au început să-mi placă micile tale intervenţii cu ultimele ştiri din ştiinţă :) Şi niciodată nu vii cu banalităţi! Acum ne anunţaşi, nici mai mult, nici mai puţin decât separarea electronului?

Un articol bun pe subiect e aici: http://arstechnica.com/science/news/2012/04/electrons-like-gaul-come-in-three-parts.ars

Spicuiesc din el şi completez, pe ici pe colo:

Corpurile care se rotesc au moment cinetic. Când e vorba de particule elementare, numim acest moment cinetic spin. Spinul dă caracterul magnetic al diverselor materiale.

Electronii liberi ("nelegaţi" de nucleul atomic) sunt indivizibili. În interiorul materialelor însă, interacţiunile dintre electroni dau naştere la aşa-numitele cvasi-particule. Nu mai trebuie gândit "clasic", particulele ca "bile". Aceste cvasi-particule sunt stări cuantice.

Fizicienii din Dresda au creat cvasi-particule prin care s-au separat caracteristicile orbitale ale electronului de spinul acestuia, folosindu-se de un material special în care interacţiunile dintre electroni sunt dominante. Folosind o tehnică cu nume ciudat, împrăştierea de raze X neelastică rezonantă (resonant inelastic X-ray scattering) - au văzut cum caracteristicile orbitale ale electronului s-au propagat independent de spin.

În 1990 s-au făcut descoperiri similare: spinul a fost observat propagându-se separat de o altă caracteristică a electronului, sarcina electrică. Cele două stări cuantice au fost numite: spinon şi respectiv holon.

Ce e nou în noul experiment: observarea orbitonilor, cvasi-particule fără spin care conţin momentul cinetic orbital al electronului. Orbitonii au fost determinaţi teoretic anterior, dar acum este prima dovadă experimentală.

În concluzie, experimentul a arătat că spinul, sarcina electrică şi momentul cinetic orbital ale electronilor pot fi separate în trei cvasi-particule.

Aştept următoarea ştire bombă, Truth!

a raspuns Quark Senior (10,826 puncte) Apr 21, 2012
editat de Quark Apr 21, 2012
Bune precizarile, merci !
Am publicat astăzi o traducere pe tema în discuţie:

a raspuns Scientia Ro Novice (191 puncte) Iun 17, 2012
Eu am dedus ca electronul este o structura dinamica de forma unei unde statioare de mare amplitudine, nascuta din interferenta constructiva a celor  k (=9 miliarde) de unde ale fotonului gama de la anihilarea electronului cu pozitronul, dupa refractia lor la 360 de grade. Unda stationara  de amplitudine gigantica a electronului se propaga (translateaza) pe o circomferinta de raza egala cu raza electronului  (Re= 2,81743*10^-15 m) si se comporta ca un motor electric rotativ bipolar (cu doua semiunde), care are turatia de 10^20 rot/s si puterea de 1080 W, cate 540 de wati pe fiecare semiunda. Deoarece diferenta de potential (caderea de tensiune) pe fiecare semiunda este de 27 V, iar curentul de semiunda al electronului este de cam 20 A.  In aceasta structura se gaseste ca forta de inertie (Fie=Me*a) este la echilibru cu forta electromagnetica  (Femg=Be*Ie*Lce). La fel puterea mecanica (Pme=Fie*v) este egala cu puterea electromagnetica (Pemg=Ue*Ie).Mai trebuie adaugat ca prin rotatia electronului bipolar cu turatia de 10^20 rot/s, electronul genereaza un camp electric pulsatoriu, care creste periodic din zero la maxim si scade de la maxim la zero dar nu-si schimba sensul. Asta inseamna ca structura campului electric care pleaca de la sarcinile electrice este pulsatorie. Sau campul electric este pulsatoriu. Aceasta structura ar explica specificul interactiuniilor dintre sarcinile electrice.
a raspuns Adrian Gheorghe Novice (120 puncte) Dec 20, 2016