Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
484 vizualizari
Este el intr-o continua racire de la formarea sa acum 5mld de ani ?

Cat timp i-ar mai trebui sa se raceasca de tot ?

Va disparea campul magnetic daca miezul s-ar raci si s-ar solidifica ?
Senior (6.9k puncte) in categoria Terra-Univers

1 Raspuns

3 plusuri 0 minusuri

Cel mai bun raspuns

Salut Adet !

1. Da, Pamantul este in racire fata de perioada "fierbinte" in care s-a format, adica in perioada copilariei Sistemului Solar. Multa vreme a fost un glob incandescent bombardat continuu, ba se spune ca s-ar fi ciocnit inclusiv cu o planeta de dimensiunile lui Marte (Thea) !

Cand campurile gravitationale s-au "acordat" si planetele mai mari au facut curatenie in sistem, Pamantul a inceput sa se raceasca - dar numai superficial, crusta solida este foarte subtire (vreo 50 de km in zona de ses a tarii noastre) !

2. Pentru a calcula in cat timp s-ar raci "de tot", ar trebui sa facem balanta termica intrari-iesiri de energie. Balanta asta trebuie sa fie deficitara, caci Pamantul se raceste totusi, in mod foarte lent. Stim ca pe langa caldura provenita din energia cinetica a bombardamentului initial, mari cantitati de energie rezulta din fisiunea elementelor radioactive "mostenite" initial (izotopi de Uraniu, Thoriu si chiar Potasiu), dar nu avem date suficiente pentru calcule exacte.

Contrar unei opinii la prima vedere, racirea este foarte lenta, fiind inhibata de structura "in foi" a Terrei (inclusiv atmosfera), dimensiunile planetei si bineinteles, de energia primita de la Soare. In mod cert, in actualele conditii procesul de racire ar dura o perioada de ordinul a miliardelor de ani.

Desigur, mai exista si alte surse de caldura, de pilda interactiunile gravitationale cu Soarele. De asemenea, este de mentionat ca pierdem energie si pentru mentinerea magnetosferei.

3. In mod sigur campul magnetic al Terrei ar disparea in conditiile solidificarii miezului, asa a patit Marte, fiind prea mica s-a racit prea repede, si-a pierdut magnetosfera si pe cale de consecinta si atmosfera. Iar fara atmosfera racirea a fost si mai rapida ...