Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 0 minusuri
610 vizualizari
Stim ca energia intunecata actioneaza asupra spatiului deoarece universul se extinde.E posibil ca energia intunecata sa actioneze si asupra timpului?
Normal ca actioneaza si asupra timpului din moment ce genereaza miscarea materiei in univers.
Stii ce se intampla cu o problema cand gresesti datele la inceput, nu?
Cam asa se afunda si omenirea in confuzie datorita bazei pe care si-o pune in iluzii.
Salut Best !

In opinia mea spatiul-timp se dilata impreuna, dimensiunea temporala neputand fi separata de dimensiunile spatiale. Dar nu stiu care este cauza exacta a acestei dilatari, poate ca la o anumita scara de marime (de fapt micime :) structura Universului este corpusculara, si atunci dilatarea are cauze in intercatiunile dintre particulele fundamentale ...
Nu stiu daca n-am o impresie gresita cumva, dar daca s-ar dilata si spatiul si timpul in aceeasi masura, n-am avea oare senzatia ca stam pe loc?

2 plusuri 0 minusuri

Salut Best,

Problema legata de expansiunea accelerata a spatiului ma preocupa si pe mine. In 11 Feb. am pus intrebarea "Ce s-ar intampla cu un obiect macroscopic daca ar atinge viteza luminii" (intrebare stangace sanctionata prompt de prietenul Truth :)) ). Tabloul pe care il imaginez eu este urmatorul: Accelerarea materiei (opera a energiei intunecate) nu are un efect asupra timpului, atata vreme cat viteza este incomparabil mai mica decat viteza luminii. Daca fenomenul continua insa si vitezele  tind spre c, atunci masa tinde la infinit in sens matematic. Universul fizic este insa finit iar singura interpretare a enuntului matematic ar fi ca Universul s-ar umple de masa. S-ar produce un colaps universal din care ar rezulta o singularitate in care practic s-ar aduna intreg spatiul, iar timpul nu ar mai curge. Ar fi un sfarsit posibil. Ar fi premiza unui nou inceput?
INTERESANT-Posibil sa fie un nou inceput.
Acest rationament ar merge daca vorbim de o accelerare a materiei. Din moment ce vorbim de dilatarea spatiului, cum ai spus, care e problema cu viteza luminii? Spatiul poate sa se dilate cum doreste, pentru ca nu e conditionat de nicio viteza - e de altfel impropriu sa vorbim de viteza cand vorbim de spatiu in sine, pentru ca viteza are loc IN spatiu.
Nu am vorbit de dilatarea spatiului ci de expansiunea Universului, de accelerarea materiei. Dilatarea spatiului e o consecinta a relativitatii si se refera la faptul ca, in functie de sistemul de referinta din care efectuam observatia, masuram, sa zicem, lungimi diferite pentru acelasi obiect. E clasic exemplul cu racheta  lovita de fulger simultan la ambele capete. Fata de un sistem de referinta din care se observa fenomenul, fulgerul nu loveste simultan cele doua capete, iar racheta e mai scurta decat o masoara ocupantul ei. Toate acestea apar datorita constrangerii ca, din orice sistem de referinta masuram viteza luminii, ea trebuie sa aiba valoarea c. Vorbim deci de relativitatea spatiului si a timpului iar in acest sens spunem ca se dilata sau se contracta. Expansiunea accelerata a Universului este fenomenul observat si masurat de virare accelerata la rosu a radiatiei primite de la obiecte din spatiu. Efectul Doppler ne obliga sa intelegem prin aceasta ca ne departam de ele accelerat. Hubble nu ne-a furniza date despre dilatarea spatiului (efect al relativitatii), ci despre deplasarea accelerata a obiectelor in spatiu.  Altfel nici nu ar fi fost nevoie sa se apeleze la energia intunecata.
Nu poti vorbi de expansiunea Universului fara sa vorbesti de dilatarea spatiului. Universul nu sufera o expansiune in spatiu, ci se mareste el insusi, spatiul facand parte din el. Din aceasta cauza nu exista un centru din care sa vedem cum pleaca expansiunea, ci orice loc din Univers se departeaza concomitent de toate celelalte locuri din Univers, in toate directiile. Si evident ca vedem deplasare spre rosu din moment ce distantele cresc, avand mai mult spatiu intre noi si, sa zicem, o galaxie indepartata.
Gabriela, eu am facut o distinctie intre conceptul relativist de dilatare/micsorare a spatiului, dedus din teoria relativitatii, si fenomenul de expansiune accelerata a Universului care nu e o consecinta a relativitatii ci un fapt observat prin anii 20 de Hubble. Einstein nu a prezis expansiunea La fel cum "inflatia accelerata" a fost o constatare experimentala a anilor 90. Ai dreptate, expansiune si dilatare sunt echivalente semantic, dar prefer sa vorbesc de expansiune si nu de dilatare cand ma refer la fenomenul in discutie  , pentru ca in fizica au conotatii diferite. Dilatarea relativista poate fi si contractie, depinde de unde privesti. Expansiunea accelerata, adica variatia pozitiva a vitezei cu care se departeaza obiectele unele de altele, este doar expansiune, mai lenta daca o privim dintr-o nava cu viteza aproape de c, mai rapida daca o masuram de pe Pamant.
"Orice loc din univers se departeaza concomitent de toate celelalte locuri din univers, in toate directiile?" Cum reusesc, totusi, unele galaxii sa se ciocneasca? Se departeaza pana se ciocnesc? :))
Nu ma asteptam la asemenea neclaritate. Probabil ca stii ca presupusa energie intunecata (spun presupusa pentru ca inca nu e demonstrata, cunoscuta indeaproape si studiata, nu pentru ca as contesta existenta sa) nu a actionat de la inceputul Universului, ci mult mai tarziu, si se accentueaza cu timpul. Este vizibila deocamdata la scara foarte mare, dincolo de structurile cu care suntem obisnuiti, adica la scara unde Universul e privit ca omogen. Efectul sau este negrijabil la scara mai mica, dar nu inseamna ca e zero. Din aceasta cauza, la aceste distante, gravitatia e cea care joaca rolul principal, existand galaxii si roiuri de galaxii. Gravitatia este si cea ce face galaxiile sa se ciocneasca; chiar daca energia intunecata are un rol, este mult prea neinsemnat ca gravitatia sa tina seama de el, DEOCAMDATA. In timp, cu cat influenta energiei intunecate va creste si cu cat expansiunea va deveni tot mai accelerata, se va ajunge sa se indeparteze si orice galaxie fata de alte galaxii, apoi orice stea sau planeta de oricare alta, pana cand si particulele elementare se vor indeparta unele de altele - The Big Rip, unul din posibilele sfarsituri ale Universului.