Bine aţi venit pe Scientia QA!
Pentru a putea publica întrebări şi răspunsuri, trebuie să vă înregistraţi.
Atenţie! Este posibil ca e-mailul de confirmare a înregistrării să intre în Spam.
  • Inregistrare
Pune o întrebare

Newsletter


3,396 intrebari

6,605 raspunsuri

15,061 comentarii

2,149 utilizatori

Care este scopul școlii?

4 plusuri 0 minusuri
1,820 vizualizari
Ce scop ar trebui să urmărească învățămîntul? Mă refer în primul rînd la învățămîntul general, destinat întregii populații, și mai puțin la învățămîntul specializat (arte, sport, facultăți etc.). Altfel spus, ce deprinderi sau calități ar trebui să capete elevii prin educația primită la școală?

Din răspunsul la întrebarea aceasta ar trebui să putem deduce ce obiecte ar trebui să se predea în școli, cum ar trebui organizată materia, ce metode de predare ar trebui aplicate, după ce criterii ar trebui evaluat succesul școlilor și al elevilor etc.
a intrebat AdiJapan Senior (11,791 puncte) Mar 2, 2012 in categoria Diverse
Între timp am găsit un filmuleț foarte interesant pe tema învățămîntului, mai exact cît de înapoiat este învățămîntul de azi față de nevoile actuale:
L-am vazut pe TED pe acest Sir Ken Robbinson, are mai multe astfel de prezentari, legate de procesul de invatamant in general. Foarte fain!!.. niste idei profunde, doar ca inca cam utopice.. Interesele sunt altele...

4 Raspunsuri

3 plusuri 3 minusuri
 
Cel mai bun raspuns
Invatamantul trebuie sa urmareasca mai multe scopuri, care sa pregateasca copilul sa devina un individ care cunoaste la un nivel acceptabil gama de cunostinte de cultura generala, dar si sa creeze premizele prin care copilul sa-si poata alege (in primul rand) un domeniu sau mai multe in care are afinitati, aptitudini sau talente mai deosebite.

Cunostintele generale trebuie sa acopere toate domeniile, fie ele stiintifice, fie umaniste, inclusiv cele legate de religii, insa la modul impartial, nu asa cum se face pe la noi (adica indoctrinare in scoli)

Aceasta educatie insa, trebuie sa ii dea copilului o imagine de ansamplu asupra vietii, sa-l invete cum sa ia decizii singur, sa invete sa se documenteze acolo unde nu e suficient informat, sa filtreze corect informatiile din punctul de vedere al criteriilor proprii sau impuse de societate. Cunostintele generale sau de specialitate trebuie sa fie fundamentul intelectual doar, sa permita intelegerea optiunilor disponibile, sa gaseasca sau chiar sa conceapa optiuni noi.

Criteriul dupa care trebuie evaluati elevii, ar trebuie sa se bazeze atat pe volumul si calitatea cunostintelor asimilate in procesul de invatamant propus de programa, dar sa tina cont si de evortul individual al elevului, corelat si cu rezultatele obtinute in activitati extra-scolare.

Copilul trebuie sa fie de asemenea conditionat intr-o anumita masura, trebuie sa i se asigure un cadru in care sa poata sa fie recompensat dupa valori bine definite, universal acceptate. Pedepsele sunt de fapt tot o forma de conditionare, insa opusa recompensarii si nu cred ca se justifica. Cei care au probleme comportamentale, trebuiesc tratati la nivelul cauzal, nu in modul intensiv la efect, adica bagati in puscarii pentru problemele grave din copilarie, probleme de care ei nu sunt raspunzatori, care le-au deviat comportamentul intreaga viata. Cand nu exista o rezolvare in limitele normale, ei poti fi institutionalizati aparte, se pot gandi sisteme dedicate lor si nu ma gandesc la lagare naziste, ci la institutii unde oameni pregatiti suplimentar pentru asemenea cazuri, incearca sa le ofere un suport specializat, inca de la varste fragede.

Suntem in secolul XXI si inca exista o multime de situatii incredibil de inapoiate, retardate chiar, exista culturi foarte vechi, exista doctrine care spala creierii si mentin populatiile la un nivel foarte slab de cultura si la un nivel de inteligenta comparabil cu acu 2000 de ani chiar. Asta este rezultatul educatiei in primul rand, inceputa pe principii vechi, false, sau rau intentionate. De fapt aici trebuie umblat, aici trebuie modernizat si adus la zi, inglobate cunostintele extrem de evoluate existente azi.
a raspuns Luke Experimentat (3,006 puncte) Mar 2, 2012
selectat de AdiJapan Mar 7, 2012
2 plusuri 1 minus
teoretic luke are dreptate .Dar din pacate la scoala se invata să fumezi să te droghezi sa vorbesti urat să te prostituezi să fi intolerant ,xenofob şi rasist. Asta este realitatea.
a raspuns asexe Junior (606 puncte) Mar 2, 2012
5 plusuri 0 minusuri

Salut !

Acesta este un subiect care ma pasioneaza si pe mine, stiut fiind faptul ca educatia este unul din principalele motoare ale unei natiuni.

Consider ca sistemul romanesc de invatamant este arhaic si trebuie restructurat din temelii - in tandem cu o politica adecvata pe piata nationala a muncii, caci altfel risti sa-ti exporti eforturile investite.

Intai, cateva principii generale rezultate din realitatile cotidianului: copiii trebuie invatati :

- notiuni elementare de logica, metoda stiintifica de cercetare a realitatii;

- sa discearna, sa filtreze si sa utilizeze eficace uriasul potential de informatie disponibil pe internet (pentru a evita pseudocultura si a valorifica avantajele, mai ales in conditiile "virtualizarii" a tot mai multor activitati economice);

- sa se pregateasca cat mai adecvat pentru piata muncii reala, interna dar si internationala - in conditiile globalizarii economiei (astfel incat sa fie in stare sa-si gaseasca un job sau chiar sa creeze unul imediat dupa terminarea studiilor: obligatorii, BAC, universitare);

- sa deprinda notiuni economice de baza pana la finalizarea studiilor obligatorii ! (in opinia mea este obligatoriu sa stie sa-si deschida o firma/PFA, notiuni de  contabilitate primara, instrumente bancare, etc)

- sa se adapteze inclusiv mental si social unei societati din ce in ce mai competitive, invatand ce inseamna munca individuala, munca in echipa, cum sa faca fata unui esec, ce inseama o asigurare, provizioane, etc (din ce in ce mai des vedem oameni care clacheaza pentru ca nu au fost pregatiti pentru societatea "de consum")

Acum, ce as schimba in programa de invatamant:

- ca principiu general, toate obiectele de studiu trebuie sa aiba reprezentare in practica, pentru ca nu invatam doar ca exercitiu, ci pentru a ne pregati pentru viata adulta !

- orice lectie sa aiba o parte comuna, generala si o parte pentru avansati (pentru cei care urmaresc studii avansate sau pur si simplu cei care pot sa faca fata).

- sistemul de predare sa fie similar celui din universitatile americane, adica sa studiezi lectia inainte, iar la ora sa se discute pe marginea celor retinute.

- temele sa fie de tip proiect, adica sa fie creative, stimuland efortul logic. Este demonstrat ca cel mai bine inveti un lucru incercand sa-l explici altora !

- materia, ca si programa in general, trebuie "periata" si sistematizata, pentru a reduce incarcarea memoriei cu notiuni ne-esentiale - notiuni care pot fi aprofundate imediat online in conditiile in care stii ce sa cauti !  Tinerii trebuie sa retina clar si pe termen lung doar structura esentiala a obiectului, regulile si ideile principale.

- manualele trebuie structurate logic, cu multe imagini reprezentative - este ceea ce se retine mai usor.

PS: Rog comentarii, e bine/rau, e posibil/nu e posibil, etc.

 

a raspuns Truth Senior (8,388 puncte) Mar 4, 2012
editat de Truth Mar 4, 2012
În general sînt de acord, dar cu unele rețineri:

- Obiectele de studiu să aibă reprezentare practică. --- Poate nu înțeleg eu bine ce înseamnă „reprezentare”, dar cred că pentru copii este important orice exercițiu, chiar dacă nu vizează direct dobîndirea unei calități de interes practic. Jocul copiilor este extrem de important, inclusiv atunci cînd nu urmărește un scop practic. Copiii e bine să deseneze, să danseze, să cînte, să alerge, să facă palate de nisip etc., chiar dacă la vîrsta adultă nu se vor ocupa profesional de astfel de domenii.

- Să studieze lecția înainte. --- La clasele mici nu se poate face așa ceva. Învățătorul trebuie să explice, să arate, să interacționeze cu elevul. Nu-l poate lăsa să se descurce singur. E valabil și la clasele mari, inclusiv la liceu, deși într-adevăr treptat temele ar trebui să constea și în studiu individual sau în proiecte de grup.

În rest am reținut și cîteva idei bune, de exemplu stabilirea unei părți generale pentru toată lumea și a uneia speciale pentru avansați, temele de tip proiect, renunțarea la simpla memorare etc.
0 plusuri 0 minusuri
Sunt trei scopuri complementare, educarea, formarea si informarea. Educarea este obligatorie si nu se discuta. Formarea este necesara oricui: romana te invata sa votbesti si sa scrii corect, matematica te obliga sa gandesti, etc. In multe tari se pune accent pe formare in scopul cresterii capacitatii omului de a se descurca intr-o activitate practica, deci in folosul societatii. Informarea in domenii complet straine de viitoarea profesie tine de cultura generala si este in folosul omului. Este singura sansa a viitorului profesionist de a sti ce a fost si este pe lume, despre ce este vorba intr-o carte sau intr-un film, care este treaba cu muzica si cu artele plastice, etc. Scoala este scurta si nu se pot realiza toate scopurile. In tarile unde se pune accent pe formare (SUA, etc.) oamenii sunt de o ignoranta induiosatoare privind cultura generala, dar muncesc si traiesc bine. La noi absolventii sunt mai bine informati, dar se descuca mai greu la inceputul unei profesii. Nu cred ca este o reteta ideala de organizare a invatamantului, mai ales ca tinerii nu sunt la fel. Solutia este, dupa mine, individuala. Indiferent ce si cat se invata la scoala, cel ce vrea sa stie trebuie sa invete in plus.
a raspuns puriu Junior (806 puncte) Mar 19, 2015

...