Bine aţi venit pe Scientia QA!
Pentru a putea publica întrebări şi răspunsuri, trebuie să vă înregistraţi.
Atenţie! Este posibil ca e-mailul de confirmare a înregistrării să intre în Spam.
  • Inregistrare
Pune o întrebare

Newsletter

3.4k intrebari

6.7k raspunsuri

15.1k comentarii

2.2k utilizatori

347 vizualizari

Nu sunt 100% sigur ca asa este, dar din ceea ce am observat, se pare ca flacara unei brichete ori a unei lumanari, ori un foc aprins intr-o incinta izolata unde nu sufla deloc vantul, toate au tendinta sa se "dezvolte" catre in sus, sa se ridice in aer.

Are cineva idee de ce se intampla asa?

Întrebare republicată din vechea secțiune Q&A

a intrebat in categoria Fizica

0 plusuri 0 minusuri

Deşi de domeniul evidenţei chiar şi pentru un copil de 3 ani, fenomenul descris aici are drept explicaţie câteva idei fundamentale din fizică.

În primul rând, într-adevăr, fenomenul nu se întâmplă în 100% din cazuri. Cel puţin nu dacă luăm în considerare condiţii de microgravitaţie pentru desfăşurarea unor experimente. Iată mai jos o fotografie foarte sugestivă pe care am găsit-o pe site-ul NASA şi despre care credem că e foarte interesantă şi grăitoare în contextul întrebării din titlu:

image

Aşadar, flăcările sunt sferice în condiţii de microgravitaţie, iar asta ne ajută în a explica fenomenul ascensiunii în cazul flăcărilor "terestre".

Arderea, ori combustia, este o reacţie chimică rapidă de combinare a unei substanţe cu oxigenul din aer şi insoţită de degajare de căldură şi lumină (reacţie exotermică). Energia este degajată sub formă de radiaţie infraroşie şi încălzeşte gazul din zona învecinată volumului în care are loc arderea. Pe măsură ce gazul (aerul) se încălzeşte, densitatea acestuia scade. Aerul mai uşor se ridică (aşa cum ştim cu toţi) si creează curenţi de convecţie, care curenţi sunt cauza directă a orientării către în sus a flăcării.

Revenind la fotografia NASA, în condiţiile gravitaţiei foarte reduse curenţii de convecţie sunt neglijabili ori absenţi, iar flacăra devine sferică.

Bibliografie suplimentara:

Răspuns republicat din vechea secțiune Q&A

a raspuns
0 plusuri 0 minusuri

Un articol pe această temă, aici.

a raspuns (14 puncte)