Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

757 vizualizari

Stiu ca atomii sunt foarte mici.
Ma intrebam daca pot sa-i dovedesc unui copil, acasa, ca atomii exista.
Exista un asemenea experiment posibil de realizat in casa, prin care sa pun in evidenta existenta atomilor?

Întrebare republicată din vechea secțiune Q&A

in categoria Fizica
difuzia     o mica picatura de cerneala intr un pahar cu apa!!!!!!!

Sau ceva de genul ?!

0 plusuri 0 minusuri

Din păcate copiilor nu li se pot demonstra ușor lucruri precum existența atomilor, evoluția speciilor sau faptul că Pămîntul e rotund. Tot ce le putem arăta sînt efecte indirecte.

Existența atomilor se poate arăta prin mișcarea browniană. Firele de praf dintr-o încăpere întunecată, în care intră o rază îngustă a soarelui, se văd mișcîndu-se haotic. O parte din mișcarea prafului este cauzată de vîrtejuri de aer, mai mici sau mai mari, dar mișcările mărunte și zigzagate sînt produse de ciocniri cu moleculele de gaz ale aerului. Fenomenul e cunoscut de peste 2000 de ani și pus încă de atunci pe seama „atomilor” de aer.

Dacă aveți un microscop bun puteți vedea aceleași mișcări haotice la particule de polen sau de fum suspendate într-un lichid. (Eu n-am făcut experiența asta niciodată, v-o spun din citite.)

Altă dovadă indirectă (din perspectiva copilului) că atomii există este faptul că aceștia au putut fi „văzuți” cu microscopul electronic sau prin alte metode (STM, AFM). Găsiți pe internet imagini reale ale atomilor de la suprafața unor materiale. În particular suprafețele de siliciu sînt foarte frumoase la nivel atomic.

Evident, există multe alte dovezi, dar nu-mi dau seama cum pot fi demonstrate unui copil, pentru că în general necesită măsurări și calcule dificile.

Răspuns republicat din vechea secțiune Q&A

0 plusuri 0 minusuri

Nu există astfel de experiment. Dar îi poţi explica prin desene comparative (atom-moleculă-bacterie-furnică-s.a.m.d), oricum un copil (depinde caţi ani are) nu va pune la îndoială existenţa a celor desenate, doar trebuie să ii spui că exista. Sper că am fost de folos.

Răspuns republicat din vechea secțiune Q&A