Bine aţi venit pe Scientia QA!
Pentru a putea publica întrebări şi răspunsuri, trebuie să vă înregistraţi.
Atenţie! Este posibil ca e-mailul de confirmare a înregistrării să intre în Spam.
  • Inregistrare
Pune o întrebare

Newsletter


3,396 intrebari

6,605 raspunsuri

15,061 comentarii

2,149 utilizatori

Dacă religia este o opţiune, de ce suntem obligaţi să o finanţăm?

7 plusuri 0 minusuri
768 vizualizari

La ora actuală, statul asigură salarizarea:

1. Funcţiilor din conducerea cultelor şi a unităţilor centrale de cult, asimilate personalului încadrat pe funcţii de demnitate publică, astfel:

  • Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (BOR) = 8.817 lei;
  • Arhiepiscop Major Biserica Greco-Catolică, Mitropolitul BOR şi Mitropolitul Bisericii Romano-Catolice (11 funcţii) = 8.122 lei fiecare;
  • Arhiepiscop, Şef de cult (mitropolit, episcop, muftiu, şef rabin, preşedinte uniune, preşedinte), = 7.643 lei fiecare (16 funcţii în plată, asimilate demnităţii de … Ministru!);
  • Episcop, Episcop vicar patriarhal (39 de funcţii, asimilate Secretarului de Stat membru al Guvernului) = 6.994 lei;
  • Episcop vicar, Episcop coajutor, Episcop auxiliar, Arhiereu-vicar (26 de funcţii, asimilate unui Secretar de Stat) = 6.691 lei fiecare.
  • Un total de 93 de asemenea funcţii, cu salarii plătite 100% de stat, fiecare clasă de salarizare cuprinzând şi „cele 9 clase de salarizare corespunzătoare tranşelor de vechime în muncă la nivel maxim”! La ei merge, indiferent de vârstă şi de vechime! La ceilalţi este mai greu, dacă nu imposibil.

2. Altor 1.282 de funcţii din conducerea cultelor şi a unităţilor de cult, asimilate funcţiilor de demnitate publică, ale căror salarii sunt plătite integral din banii publici:

  • Vicepreşedinte uniune, vicar administrativ patriarhal, vicar general, secretar general, consilier patriarhal, prim-rabin (46 de funcţii, asimilate profesorului cu studii superioare cu gradul didactic I şi vechime în învăţământ de peste 40 de ani!) = 2.194 lei fiecare;
  • Secretar patriarhal, inspector general bisericesc, vicar administrativ eparhial, vicar episcopal (41 de funcţii, asimilate profesorului cu studii superioare cu gradul didactic I şi vechime între 22 şi 25 de ani) = 1.809 lei fiecare;
  • Secretar Cancelaria Patriarhală, consilier eparhial, secretar eparhial, inspector eparhial, exarh, protopop (729 de funcţii, asimilate cu salarizarea profesorului cu studii superioare cu grad didactic II şi o vechime în învăţământ între 10 şi 14 ani) = 1.383 lei fiecare;
  • Alte 466 de posturi de stareţ, (maică) superioară şi egumen (asimilate funcţiei de profesor cu studii superioare cu grad didactic II şi vechime în învăţământ între 2 şi 6 ani) = 1.190 lei fiecare.

3. Altor 15.250 de funcţii, care sunt salarizate în cuantum de 65% sau 80% de la stat (de ultima prevedere beneficiind personalul clerical „în procent de 30% din totalul posturilor clericale, pentru care se alocă sprijin la salarizare de la bugetul de stat”, unităţile de cult considerate „cu venituri reduse” fiind comunicate anual de unităţile centrale de cult, pe baza unor criterii stabilite prin norme metodologice de aplicare a legii), astfel:

Preot, diacon, pastor, vestitor, imam, rabin, cantor, oficiant de cult (15.250 de funcţii), împărţiţi în două categorii:

  • cu studii superioare, asimilaţi funcţiilor de profesor cu studii superioare (ierarhizaţi de la gradul didactic I până la debutant) = 10.970 de posturi;
  • cu studii medii, asimilaţi funcţiilor de profesor cu studii medii (de la gradul didactic I la debutant) = 4.280 de posturi.

Precizăm că prin O.G. nr. 9/2014 (publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 588/6 august 2014) numărul posturilor pentru personalul clerical angajat în unităţile de cult, pentru care se asigură sprijin lunar la salarizare a fost majorat cu 13 posturi (de la 15.237 la 15.250).

4. Personalului clerical al aşezămintelor religioase româneşti din afara graniţelor (stabilită iniţial la o sumă reprezentând echivalentul în lei a 200.000 de euro lunar, sumă majorată – prin O. G. nr. 9/2014 – la suma de 201.600 de euro lunar).

5. Unităţile aparţinând cultelor religioase recunoscute „precum şi unităţile şi instituţiile de învăţământ teologic autorizate şi acreditate potrivit legii, aflate în subordinea acestora şi neintegrate în învăţământul de stat, primesc de la bugetul de stat şi de la bugetele locale un sprijin sub formă de contribuţii”, care va asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităţilor de cult centrale şi locale respective!

6. Personalului neclerical angajat în unităţile de cult din România (inclusiv personalului angajat în unităţile de învăţământ teologic menţionate la punctul 5) i se asigură, la cerere, un sprijin financiar „în limita prevederilor bugetare anuale”, după cum urmează:

  • de la bugetele locale pentru un numar de „18.951 contributii”, incusiv sumele aferente, „necesare pentru plata contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat etc.”;
  • de la bugetul de stat „300 de contribuţii pentru personalul neclerical angajat în unităţile şi instituţiile de învăţământ teologic” despre care am făcut anterior vorbire;
  • 40 de contribuţii (număr care, prin O.G. nr. 9/2014, intrată în vigoare în urmă cu doar câteva zile, a fost majorat cu încă două) pentru personalul neclerical trimis să deservească aşezămintele din străinătate ale BOR; contribuţia lunară reprezentând „echivalentul lunar în lei a 50% din drepturile în valută stabilite în cuantum net, prin asimilare cu funcţiile pe care este încadrat personalul român trimis să îşi desfăşoare activitatea în cadrul misiunilor diplomatice … şi al altor forme de reprezentare a României în străinătate”, inclusiv sumele necesare plăţii contribuţiilor obligatorii prevăzute de lege pentru angajator.

Numărul posturilor pentru personalul neclerical angajat poate fi suplimentat „de către autorităţile administraţiei publice locale” ţinându-se cont de „numărul de adepţi ai fiecărui cult religios”, sprijinul astfel acordat urmând a fi asigurat „din veniturile proprii ale bugetelor locale”.

Prin O. G. nr. 647/31 iulie 2014 pentru completarea art. 2 din O. G. nr. 82/2001 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar pentru unităţile aparţind cultelor religioase recunoscute în România, prin personalul neclerical care beneficiază de sprijin sub formă de contribuţii de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, se înţelege „personalul auxiliar al cultului religios care desfăşoară activităţi conexe actului cultic în vederea îndeplinirii acestuia”, categorie în care este inclusă şi funcţia de „cantor sau cântăreţ bisericesc”.

Contribuțiile la salariul personalului neclerical alocate de administrațiile publice locale, variază în funcție de numărul acestei categorii de personal din fiecare județ și de „generozitatea” consilierilor locali. Media anuală este de peste 4 milioane de lei pentru fiecare județ, ceea ce înseamnă că anual, pentru plata personalului neclerical se mai cheltuiesc încă 170.000.000 de lei, pe lângă cele plătite pentru salariile preoților. În cele mai multe dintre aceste situaţii, contribuţia lunară este, în medie, de peste 1.000 de lei pentru fiecare deţinător al unei funcţii de clopotar, cădelnițar, diac, cantor/cântăreț etc.

 

Sursa: http://morometia.ro/ofcr/clerici/cat-platesc-romanii-pentru-salariile-preotilor/

 

Eu spun STOP finanţării cultelor religioase şi probabil ca mine mulţi alţii, dar ce se poate face la modul concret pentru a opri aceste finanţări?

a intrebat peaceful.warrior Junior (829 puncte) Oct 7, 2014 in categoria Economie - Afaceri
e buna prezentarea dar unde este raspunsul la intrebare?

2 Raspunsuri

3 plusuri 0 minusuri
Si pe langa bani astia cata spaga primesc pentru orice,pai astia fac bani anual miliarde din donatii si altele .Era la un moment un reportaj despre afacarea cu lumanari care numai asta aduce venituri impresionante si biserica se vaita ca nu detin ei monopolul in aceasta afacere.
a raspuns zec Experimentat (2,069 puncte) Oct 8, 2014
5 plusuri 0 minusuri

Salut prieteni ! Vorba lui Popistvan - unde e raspunsul la intrebare ? Iata cateva idei:

 

1. Nu minimalizati problema - legatura dintre Stat si religie este extrem de stransa in cvasi-majoritatea tarilor, din ratiuni istorice si politice. Sunt state in care conducatorul statului este si conducatorul bisericii chiar si in acest secol 21. Pur si simplu, inca se considera ca starea normala a unui cetatean este aceea de a fi religios ! Ia cititi domniile voastre art 29 din Constitutia Romaniei:

"(5) Cultele religioase sunt autonome fata de Stat si se bucura de sprijinul acestuia". Ce mai vreti ?

 

In majoritatea statelor, principiul separatiei Statului fata de Biserica este doar o lozinca - atunci cand au preluat modelul democratic al Constitutiei Franceze au preluat si acest principiu, dar a ramas doar pe hartie, vechile relatii (simbiotice, as spune) s-au conservat in mare masura. Si nici vorba de democratie si egalitate in acest domeniu - anumite culte au privilegii speciale fata de alte culte, pe motiv ca nu au suficienti adepti !! Politica pe fata ...

 

2. Finantarea cultelor se face prin nenumarate metode: finantarea salariilor slujbasilor, finantarea constructiei de biserici, finantarea reparatiilor bisericilor, "danii" de la autoritati publice locale, regionale si centrale, scutiri de taxe, finantarea scolilor religioase, manageriatul taxelor suplimentare impuse enoriasilor anumitor culte, "parteneriate" cu televiziunea publica. etc, etc.

 

3. Ziceti ca prin directionarea unei parti a impozitului public catre culte vi se incalca drepturile ? VA INSELATI wink ! Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca finantarea cultelor din impozitele cetatenilor NU constituie o violare a libertatii de constiinta a cetatenilor !

 

4. In diverse tari europene, exista variante mai mult sau mai putin fatise de finantarea a cultelor. Dar smecheria este urmatoarea: chiar daca in unele state poti mentiona explicit la care din culte vrei sa se duca banii tai, taxa este oricum obligatorie, daca nu optezi merge la stat - iar statul face ce vor politicienii, iar politicienii stim ce vor ... sa se eternizeze in scaune ! Caci este evident ca modificarea regimului obligatoriu al taxelor ar insemna falimentul imediat al Bisericii !

Concluzie: Ei bine, ce este de facut ? N-o sa mearga decat cu pasi mici ... Noi cei care credem in adevarata libertate de constiinta trebuie sa protestam impotriva caracterului cavsi-obligatoriu al religiei in scoli, sa protestam cand banii Statului (ai nostri) sunt cheltuiti pe mii de monumente ridicate zeilor, sa sustinem educatia simtului critic in scoala si pe net, sa sustinem metoda stiintifica de cercetare a Lumii, etc.

 

Dar n-o sa mearga daca o facem cate unul pe ici-colo ! Trebuie sa ne unim in asociatii, pentru ca vocea comuna sa devina mai puternica. Si noua romanilor nu prea ne iese asta ... uitati-va, de pilda, ce slaba opozitie face ASUR.

PS: Zilele astea se strang bani pentru Calendarul Stiintific pe 2015 - exceptionala realizare anuala - contributi fratilor si voi cu niste euroi ...

http://www.we-are-here.ro/p/calendar-stiintific-asur-2015

a raspuns Truth Senior (8,388 puncte) Oct 12, 2014

Salut Truth!

Ai mare dreptate cu tot ce ai spus, apreciez şi îţi mulţumesc pentru răspuns!

 

Art. 29 (5) din Constituţia României este un nonsens din punctul meu de vedere. Cum pot fi cultele religioase autonome faţă de Stat dacă în continuare scrie negru pe alb că se bucură de sprijinul acestuia? Probabil se referă strict la autonomia organizaţională, dar aceasta este irelevantă din moment de orice persoană fizică sau juridică are o astfel de libertate. Din punct de vedere financiar e absurd să-i proclame autonomi şi pe faţă să le ofere şi nişte mulţi saci cu bani, asta pe lângă multele beneficii evident nejustificate.

 

"Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca finantarea cultelor din impozitele cetatenilor NU constituie o violare a libertatii de constiinta a cetatenilor !" Dacă finanţarea cultelor religioase din impozitele cetăţenilor nu constituie o violare a libertăţii de conştiinţa a cetăţenilor, atunci ce reprezintă? Cum îşi motivează decizia? Finanţarea cultelor religioase din bugetul de Stat este un act de "binefacere" forţat, deci Statul ne constrânge să plătim pentru iluzia majorităţii, iar acesta din punctul meu de vedere este o violare a libertăţii de conştiinţă a cetăţenilor lipsiţi de convingeri religioase. Dacă teoretic avem dreptul să ne formăm convingerile în mod liber, de ce ne-ar obliga să susţinem finaciar un crez la care nu achiesăm? Pentru simplul motiv că nu există libertate de alegere cu adevărat, totul se rezumă la politică, la manipulare şi astfel niciodată nu o să existe o justiţie cu adevărat dreaptă. Religia şi politica au cozile înnodate şi se susţin reciproc, practic religia este doar o formă de manipulare şi control a mulţimii, motiv pentru care mă declar scârbit de religie, politică şi orice altă formă de dictatură ce îmi încalcă teoreticul meu drept fundamental la libertate. Practic cei care nu au convingeri religioase sunt discrimitaţi pe faţă şi ne obligă să ne supunem majorităţii, încearcă să ne prostească pe faţă cu legi strâmbe şi decizii juridice imposibil de atacat într-o instanţă de judecată.

 

Probabil singura minimă şansă pentru a ne face vocea auzită este să ne unim în asociaţii după cum bine zici şi sper să prind şi eu ziua când o să avem cu adevărat libertate de alegere... deşi oricât de optimist mi-aş dori să fiu, e totuşi puţin probabil. ASUR face o slabă opoziţie pentru că are doar 4 ani vechime, religia un minim 2000, forţă financiară este uriaşă în cazul religiei şi imperceptibil de mică în cazul asociaţiei ASUR. Totuşi avem resurse intelectuale cu care sperăm să putem ţine piept nedreptăţilor la care ne supun.

'Neata !

Uite ce mai putem face : http://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-18295908-23-000-semnaturi-impotriva-construirii-unei-biserici-platoul-bucegi.htm . N-ar strica si sa facem presiuni publice asupra institutiilor care ar trebui sa dea (ilegal) aceste avize. Daca Biserica face politica (si politica biserica), ar trebui sa facem si noi !

Si cazul Bucegilor nu este singular !! Printre destinatiile de munte pe care le frecventam este si asa-numitul Varf al lui Roman (1800 m), in muntii Capatanii, zona de nord a judetului Valcea. Am urcat muntele intr-o duminica si m-am speriat: pe un drum destul de accidentat, treceau convoaie de masini ca la ora de varf in Bucuresti ! Vreo 100 de m erau plini de ulei, un bizon isi sparsese baia de ulei.

Am in ajuns sus - si ce credeti ? In varf de munte se construise peste noapte o manastire URIASA ! Adio turism montan civilizat ...

Problema este complexă şi merită toată atenţia noastră pentru a fi dezbătută cu maximă atenţie şi seriozitate.

 

Eu am semnat această petiţie cu aproximativ o lună în urmă, dar sincer nu ştiu în ce măsură sunt luate în seamă astfel de acţiuni din mediul online. Cred totuşi că e bine să ne facem vocea auzită şi ar fi bine să o facem la unison sperând ca pe zi ce trece o să avem vocea din ce în ce mai puternică astfel încât să nu mai poată fi ignorată. Ar fi bună şi o petiţie care să ceară oprirea finanţării cultelor religioase de către Stat şi impozitarea tuturor veniturilor pe care le realizează.

 

Ticăloşia BOR este uriaşă şi direct proporţională cu puterea financiară pe care o au şi cu siguranţă au multe surse de venit: http://ziardebusteni.ro/2013/11/11/fabricile-de-bani-din-bucegi/

 

http://www.mediafax.ro/social/guvernul-acorda-gratuit-mitropoliei-moldovei-si-bucovinei-sase-vile-si-o-sala-polivalenta-13380571

 

http://www.biziday.ro/2014/10/13/biziday-luni-13-octombrie-2014/

 

http://eclujeanul.ro/2014/01/25/preafericitul-daniel-dai-un-ban-dar-cumperi-ceva-frumos/

 

http://morometia.ro/ofcr/privilegii/cadouri/

 

http://morometia.ro/ofcr/afaceri/

...