Tensiunea bateriei e dată de numărul de celule electrolitice din care se compune bateria. La bateriile auto normale, cu plăci de plumb și acid sulfuric, fiecare celulă are tensiunea nominală de 2 V, deci în total cele șase celule dau 12 V. Dar de fapt tensiunea depinde de mai mulți parametri: de gradul de încărcare (e mai mică dacă bateria e descărcată), de temperatură (e puțin mai mică la temperaturi mai mari), de starea chimică în care se află suprafața plumbului, de concentrația acidului etc. Cu toate astea tensiunea bateriei nu variază foarte mult, ci doar cu circa 1-2 V în sus sau în jos.
Mașinile care au baterii de 24 V sau alte tensiuni (Trabantul cică are baterie de 6 V) au toate componentele electrice proiectate să meargă la tensiunea respectivă: becuri, reșou, radio etc. E nevoie de tensiuni mai mari la mașini mari pentru ca curenții care apar la pornirea motorului să nu fie nepractic de mari, caz în care cablurile ar trebui să fie peste măsură de groase. Altfel nu sînt diferențe de principiu. Bateriile de 24 V au fie numărul dublu de celule, fie se compun din două baterii de 12 V puse în serie.
Capacitatea bateriei se măsoară în Ah (amper-ore) și arată cîtă sarcină electrică este înmagazinată în baterie, sau altfel spus cîți electroni poate pune ea în mișcare. Valoarea de 60 Ah înseamnă, de exemplu, că dacă tragem din baterie un curent constant de 1 A, bateria se descarcă de tot în 60 de ore. Teoretic, dacă tragem un curent de 2 A bateria s-ar descărca de două ori mai repede, în 30 de ore, dar în realitate relația dintre curent și timp e ceva mai complicată și bateria se descarcă puțin mai repede. Orientativ merge însă să estimați timpul de descărcare cu formula simplă: capacitate = curent * timp. Cred că există un anumit standard de măsurare a capacității,prin care se precizează curentul sau timpul de descărcare la care trebuie făcută măsurarea.
Ca idee, poate vă amintiți că intensitatea curentului reprezintă cîtă sarcină electrică trece printr-un conductor în unitatea de timp: 1 amper înseamnă scurgerea unei sarcini de 1 coulomb în 1 secundă. Atunci putem calcula cîtă sarcină înseamnă 60 Ah: 60 * 3600 As = 216000 C.
Valoarea aceea mare de 540 A probabil arată cît curent suportă bateria pe o durată scurtă, la pornirea motorului. El nu poate fi un curent pe durată mare, de altfel la curentul ăsta bateria s-ar descărca de tot în vreo 3 minute (presupunînd că nu ia foc între timp). Dacă nu mă înșel, standardul se referă la furnizarea unui curent mare pe o jumătate de minut, fără ca tensiunea să scadă sub un anumit nivel. Mai trebuie precizată și temperatura la care e valabil acel curent, pentru că bateriile de mașină sînt notorii pentru performanța lor redusă cînd e ger, uneori insuficientă pentru a porni mașina.
Pentru ca bateria să producă un curent atît de mare trebuie să aibă conductoarele destul de groase încît să reziste la curentul acela, iar plăcile de plumb probabil trebuie să aibă o suprafață mare de contact cu acidul.
O parte din informații le-am putut verifica la Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery