Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 1 minus
631 vizualizari
Stiu si eu ce stie toata lumea, adica faptul ca antibioticul ucide bacteriile.

Dar m-ar interesa detalii privind tot procesul, de la ingurcitare pana la eliminarea bacteriilor. Cum face antibioticul de ucide o bacterie? Care-i interactiunea cu sistemul imunitar? Cum il ajuta pe acesta?

De ce unele antibiotice nu sunt eficiente?

Cum de unele antibiotice sunt de spectru larg? Ce inseama asta si cum e posibil?
Senior (11.9k puncte) in categoria Medicina - Sanatate

Procesul nu e deloc simplu, e nevoie de cunostinte de microbiologie ca sa intelegi. Am sa incerc sa prezint cat mai simplu acest proces. Antibioticele actioneaza in mai multe feluri asupra bacteriilor. Nu le ingurgiteaza ci ori le omoara ori le opresc din evolutie. Bacteriile sunt organisme unicelulare care se inmultesc asexual, prin diviziune celulara, exponential. Adica din doua celule (o bacterie=o celula) se fac doua, din doua se fac patru si asa mai departe. Pentru asta e nevoie ca celula sa creasca in marime inainte de diviziune, ceea ce inseamnca ca trebuie sa isi creasca peretele celular. Una dintre reactiile antibioticelor (cele care se numesc beta-laktam antibiotice, clasa penicilinelor) este sa inhibe formarea peretelui celular. In acest fel bacteria nu mai poate creste, se opreste din evolutie si moare. Alte antibiotice inhiba producerea de proteine in bacterie (e nevoie de proteine ca bacteria sa creasca, sa formeze masa cromozomiala). Aici e mai cu cantec pentru ca si celulele noastre(care sunt eucariote, bacteriile sunt procariote) au nevoie sa produca aceste proteine, asa ca a fost nevoie de munca in gasirea unei substante care sa inhibe acest proces numai la procariote. Aici intra streptomicinele. Altele inhiba sinteza acizilor nucleici (rimfapicin) iar unele inhiba metabolismul (trimetoprim). Nu are nicio legatura antibioticul cu sistemul imunitar. Bacteriile sunt parsive, au "inventat" o gramada de cai sa evite sistemul imunitar care in mod normal se lupta singur cu ele. Dar prin aceste metode de evitare si supravietuire, sistemul imunitar nu le mai poate veni de hac si atunci e nevoie de antibiotice ca sa le vina de hac. Unele antibiotice nu sunt eficiente pentru aceleasi motive ca mai sus: bacteriile au diverse cai de a se apara impotriva antibioticelor. Unele sunt de la natura asa: bacteria care provoaca TBC de ex(din clasa mycobacteriaceae) nu are perete celular astfel incat penicilinele nu le omoara. Altele sufera mutatii si astfel devin rezistente la antibiotice. Cele de spectru larg sunt cele care omoara atat bacteriile gram negative cat si pe cele gram pozitive. Diferenta intre ele consta in peretele celular si penicilinele sunt cele care au spectru larg, cu exceptia mycobacteriaceae care nu au asa ceva.
Multumesc pt raspunsul detaliat.