Acum ne mutăm într-o zonă de cercetare diferită, una care, asemenea studiului obedienţei, implică încercările oamenilor de a se influenţa şi controla reciproc. Ea începe cu studiul atitudinilor. Mai multe detalii, în continuarea articolului.
Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.15: Psihologia socială) - (Partea I: Influenţele grupului) - Persuasiune şi schimbare de atitudine
Ce este o atitudine?
Atitudinile sunt înclinaţii menite să favorizeze sau să defavorizeze anumite convingeri, oameni, produse sau mesaje. Ce atitudine faţă de atitudini a rămas consecventă de peste 60 de ani?
Gordon Allport a scris în 1935 "Conceptul de atitudine este probabil cel mai distinctiv şi indispensabil concept din psihologia socială contemporană americană." Acest punct de vedere a fost reafirmat de Kelman (1974) care a scris, "În anii care au trecut de la publicarea lucrării lui Allport, atitudinile, indiferent de orientarea lor, au devenit tot mai centrale în psihologia socială", ca şi de către Petty, Wegener, şi Fabrigar (1997) care au fost impresionaţi de "cantitatea mare" de cercetări cu privire la atitudini, pentru care, într-o perioadă de timp de trei ani de zile, li s-a cerut să facă recenzii (1992-1995).
Ce este acest concept foarte important din psihologia socială? Iată câteva definiţii propuse de diverşi psihologi sociali:
- O atitudine este o orientare pozitivă sau negativă faţă de o ţintă.
- O atitudine este o dispoziţie de a reacţiona într-o manieră favorabilă sau nefavorabilă faţă de anumite obiectele date.
- Atitudinile reprezintă aprobări şi dezaprobări.
Ce au în comun toate definiţiile asupra atitudinii? Ceea ce au în comun toate definiţiile despre atitudine este evaluarea. O atitudine nu este doar o poziţie neutră, este o judecată de valoare, favorabilă sau nefavorabilă, pentru sau împotrivă.
Cuvintele atitudine şi persuasiune sunt adesea găsite împreună, ca în sintagma persuasiune şi schimbare de atitudine.
Persuasiunea este o încercare de a schimba atitudinile oamenilor. De exemplu, agenţii de publicitate încearcă să convingă potenţialii clienţi să cumpere un produs. Pentru a face acest lucru, ei încearcă să creeze o atitudine pozitivă faţă de acel produs.
Acest exemplu ilustrează, de asemenea, ceva important despre atitudini. Ele sunt prezumate a afecta comportamentul. Psihologii sociali au subliniat faptul că o atitudine este pregătirea pentru un comportament. În caz contrar, nimănui nu i-ar păsa de atitudini. Un agent de publicitate nu ar încerca să te facă să te simţi mai "favorabil" faţă de un produs, dacă nu ar presupune că îţi poate afecta susceptibilitatea de a cumpăra acel produs.
Traducere: Maricica Botescu