Temperatura absolut negativaÎn regiunile reci de pe Pământ, temperaturile negative pe scara Fahrenheit sau Celsius pot să apară adesea în timpul iernii. În fizică însă, pe scara temperaturilor absolute, numită şi scara Kelvin, temperaturile negative au fost până acum imposibile.

TermodinamicaUitaţi de fizica cuantică şi relativitate. Indicii ale unei teorii finale, care să unifice teoriile existente acum în fizică, ar putea apărea dintr-un loc neaşteptat. Totul pleacă de la o teorie de secol XIX care a supravieţuit celor două mari revoluţii ştiinţifice ale secolului XX.

DemonCea de-a doua lege a termodinamicii afirmă că, în timp, entropia unui anumit sistem va creşte în mod inevitabil. Singura cale de a scădea entropia este aceea de a introduce energie în sistem. Maxwell a imaginat un sistem care nu avea nevoie de energie suplimentară.

Condensat Bose-Einstein Care este temperatura spaţiului cosmic, foarte departe, în hăurile intergalactice, unde găsim cam un atom de hidrogen într-un volum de un metru cub de vid? Poate un atom individual să fie cald sau rece? Se poate spune că un atom are 2 Kelvin? Citiţi acest articol pentru a afla răspunsurile...

Majoritatea materialelor îşi măresc volumul pe măsură ce sunt încălzite, iar funcţionarea termometrelor pe care le folosim cu toţii se bazează pe acelaşi principiu. Rezervorul cu lichid şi tubul termometrului conţin o cantitate predeterminată de alcool sau mercur care, la temperaturi scăzute, încape în rezervor. Atunci când temperatura mediului ambiant creşte, lichidul se dilată, urcând prin tubul capilar al termometrului. Pe măsură ce lichidul urcă, nivelul acestuia măsurat pe scala gradată fixată în dreptul tubului capilar indică temperatura ambientului.

Ştiaţi că o plită încinsă emite radiaţii electromagnetice? Dar că propriul dumneavoastră corp, de asemenea, este un emiţător de unde din gama infraroşii? Cum se face că există dispozitive care reuşesc să vadă pe timp de noapte, chiar şi în condiţii de lipsă totală a luminii?

V-aţi întrebat vreodată cât de jos poate coborî temperatura pe Terra? Dar cât de rece este spaţiul cosmic? Care este cel mai rece loc din Univers? Ce este zero absolut, ce valoare are el şi ce se întâmplă cu materia ajunsă la această temperatură extremă? Citiţi aici.