Pe când maşinile erau echipate cu carburatoare, acestea nu puteau fi conduse până nu se realiza o "încălzire" prealabilă. În ultimii ani carburatorul a cam devenit piesă de muzeu, iar maşinile moderne utilizează aproape în exclusivitate  sistemul de injecţie a combustibilului, bazat pe dozajul potrivit al combustibilului şi aerului. Pe timp de iarnă orice şofer preocupat de "sănătatea" maşinii sale o lasă câteva minute să se încălzească în parcare, "să circule uleiul" etc. Dar are vreun sens? Ajută ori afectează maşina acest comportament?

 



Chiar şi în condiţii de temperaturi foarte scăzute pentru România (-20 sau -25oC), maşinile echipate cu injecţie pot fi rulate în mai puţin de 30 de secunde de la pornire.

Motorul este mai eficient atunci când funcţionează la anumiţi parametri de temperatură. Pare logic să-l încălzim înainte, nu? Sigur, doar că încălzirea potrivită este cea în mers, nu pe loc. Ca regulă suplimentară de protecţie a motorului, până ajunge la temperatura optimă: nu acceleraţi brusc la plecarea de pe loc, când maşina este "rece".

Uleiurile moderne lucrează foarte bine şi în condiţii de ger, aşa cum puteţi vedea menţionat pe ambalajul acestora. Sigur, şoferii trebuie să acorde o minimă atenţie uleiului pe care-l introduc în sistemul automobilului.

Una dintre problemele reale pe timp de iarnă o reprezintă îngheţarea geamurilor. Mulţi şoferi pornesc motorul, aşteptând ca acesta să genereze căldura necesară pentru a dezgheţa geamurile. Uneori operaţiunea poate dura până la 10-15 minute. Rezultatul? Consum inutil de carburant, uzura motorului, poluarea mediului (ştiu, nu ne preocupă asta :)). Un alt dezavantaj al încălzirii pe loc a maşinii îl reprezintă uzura mai rapidă a sistemului de evacuare a gazelor. Ce se poate face? Desigur, utilizarea unor substanţe care să înlăture rapid gheaţa de pe geamurile maşinii (spirtul funcţionează în cele mai multe situaţii excelent).

În unele cărţi tehnice ale maşinilor există recomandarea pentru a nu ţine motorul la relanti pentru multe minute înainte de a  pleca la drum. Desigur, cei mai mulţi şoferi găsesc de încredere staturile prietenilor, având mai puţină încredere în producătorul maşinii. Poate acest articol va genera măcar puţină curiozitate privind subiectul şi căutări suplimentare pe site-uri specializate...

Sursa: the-myth-about-warming-up-your-car

Scris de: Iosif A.
Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.