Noi forme de tatuaje, care folosesc tehnologii moderne, au fost puse la punct în ultimul an. De la tatuajul muzical la cel viu, bazat pe bacterii, tatuajele vor putea în viitor nu doar să ne individualizeze printr-un desen personalizat, ci şi să ofere informaţii legate de starea de sănătate a purtătorului sau despre pericole ambientale.

În prezent tatuajul reprezintă o modalitate de a ne caracteriza, de a exprima senzaţii şi sentimente sau, pur şi simplu, un gust estetic. Bărbaţi şi femei de toate vârstele recurg la această tehnică pentru a se exprima şi a transmite un mesaj celor din jurul lor. Fantezia celor care execută tatuaje, dar şi a celor care recurg la această tehnică, nu are limite. Paleta de tatuaje este diversă; de la un tatuaj extrem de mic, aproape invizibil, la tatuaje colorate care acoperă mare parte din pielea corpului.

Iată însă că recent au fost puse la punct noi tehnologii care permit efectuarea unor tatuaje complet diferite faţă de cele pe care le cunoaştem şi le admirăm în jurul nostru.

Soundwave tatoo

Un prim tatuaj de acest fel se numeşte Soundwave tatoo, un adevărat tatuaj sonor, care poate fi citit cu ajutorul unei aplicaţii pentru smartphone. Creatorul, Nate Siggard, a reuşit să combine arta cu tehnologia şi să realizeze acest tatuaj care reprezintă de fapt imaginea undelor (frecventelor) sonore care poate fi citită şi interpretată cu ajutorul unui smartphone şi care reproduce melodia sau sunetul pe care îl tatuăm.

Cum funcţionează? Se înregistrează sunetul dorit, de exemplu melodia preferată, pe o durată de maxim un minut, într-o aplicaţie pe smartphone care produce o imagine a undelor sonore. Această imagine este tatuată ulterior pe piele şi poate fi descifrată cu o aplicaţie realizată de Nate Siggard. Un tatuaj deci sonor care poate fi ascultat oricând!

Tatuajul viu

Poate şi mai interesant este însă noul tatuaj viu, pus la punct de către un grup de cercetători de la MIT (Massachusetts Institute of Technology). Aceştia au dezvoltat o cerneală vie, care se poate aplica pe piele.

Este vorba despre un fel de cerneală alcătuită din bacterii şi o soluţie (hidrogel) care conţine apă şi polimeri. Bacteriile utilizate sunt modificate genetic şi răspund la diverşi stimuli ambientali, colorându-se.

Acest rezultat a fost obţinut după mai multe încercări în cadrul cărora cercetătorii au  folosit, fără succes însă, celule de mamifere. Acestea însă nu erau destul de rezistente şi mureau în timpul procesului de efectuare a tatuajului, care era realizat prin depunerea de straturi succesive pe piele, cu diverse forme.

Noul tatuaj viu, un aşa-numit tatuaj smart, pe bază de bacterii poate da informaţii extrem de utile asupra stării sănătăţii celor care s-au tatuat sau asupra calităţii aerului pe care-l respiră, punând în evidenţă diverşi poluanţi. Acest lucru este posibil întrucât bacteriile folosite se colorează în mod diferit atunci când sunt prezente anumite substanţe în piele sau în mediu.

În prezent se studiază modul în care tatuajul viu poate fi util în monitorizarea stării de sănătate, dând informaţii asupra unor boli sau a unei stări patologice înainte de manifestarea simptomelor care ne trimit la doctor.

Către un calculator viu

Cercetătorii de la MIT, Xuanhe Zhao, de la departamentul de inginerie mecanică, şi Timothy Lu, profesor de inginerie biologică, electrică şi informatică, au însă un obiectiv şi mai ambiţios: realizarea unui calculator viu. Adică folosirea bacteriilor pentru a pune la punct un tranzistor viu care să fie la baza unui viitor calculator performant. Pentru aceasta însă este nevoie să demonstreze, pe de o parte, că bacteriile pot interacţiona realizând un tranzistor, după care ar urma procesul de miniaturizare care să permită realizarea unui calculator de dimensiuni reduse cu performanţe asemănătoare cu cele ale calculatoarelor actuale.

Noile tehnologii care folosesc proprietăţile materiei vii, în acest caz al bacteriilor, sunt din ce în ce mai prezente în viaţa noastră; de la estetică (tatuaje) la monitorizarea stării de sănătate şi, poate, într-un viitor la calculatoare pe baze de bacterii.