Asteroizii sunt un mare pericol pentru omenire, intrarea în atmosfera terestră a unui astfel de obiect putând avea consecinţe tragice. Din acest motiv descoperirea şi urmărirea asteroizilor care au traiectorii ce se apropie de noi este extrem de importantă. A fost astfel descoperit un mic asteroid, 2012 TC4,  care va trece foarte aproape de Pământ în luna octombrie a acestui an.

Există mii de asteroizi care au fost observaţi într-o regiune relativ apropiată de planeta noastră. Aceştia se numesc Near Earth Asteroids (NEA) – asteroizi apropiaţi de Pământ. NEA sunt asteroizi care au o orbită ce îi va aduce la o distanţă faţă de Soare mai mică de 195 de milioane de kilometri şi care ar putea trece la o distanţă faţă de Pământ de mai puţin de 50 de milioane de kilometri, reprezentând un potenţial pericol.

Până acum circa 15 ani NASA cauta să descopere toţi NEA  cu un diametru mai mare de 1 km. Aceştia, dacă ar intra în coliziune cu planeta noastră, ar putea produce o adevărată catastrofă – asemănătoare cu cea care a dus la dispariţia dinozaurilor. În prezent cunoaştem bine poziţia acestor asteroizi cu dimensiuni mari. Ce se întâmplă însă cu asteroizii mai mici? Chiar şi un asteroid cu diametrul în jur de 150 metri ar putea provoca daune importante într-o regiune mare cât o ţară de dimensiuni medii.

În ultimii ani eforturile s-au concentrat pe descoperirea asteroizilor cu dimensiuni mai mari de 100 de metri. Au fost astfel descoperiţi circa 15.000 de asteroizi; se ştie deja că în următorii 100 de ani niciunul dintre aceştia nu va intra în coliziune cu Pământul. Asteroizi cu dimensiuni mai mici, precum cel de 15 metri care a căzut în 2013 la Celiabinsk, în Rusia, şi care pot provoca daune destul de mari, ar putea însă să cadă pe Pământ, aceştia nefiind încă descoperiţi cu toţii. Din acest motiv agenţiile spaţiale caută să lanseze sateliţi cu telescoape speciale, dedicate descoperirii asteroizilor.

Un astfel de asteroid studiat recent de către agenţia spaţială Europeană (ESA) şi de Observatorul European Southern Observatory (ESO), denumit 2012 TC4, va trece foarte aproape de noi pe 12 octombrie în acest an.

Asteroidul respectiv a fost observat pentru prima dată acum circa 5 ani (în 2012) da către  Pan-STARRS din Hawaii. De îndată ce a fost observat astronomii au reuşit să îşi dea seama că acest asteroid va trece extrem de aproape de noi în octombrie 2017, însă, pierzându-l din vedere, nu au reuşit să calculeze cu precizie orbita acestuia. Noile observaţii ne arată  că asteroidul 2012 TC4 are un diametru între 15 şi 30 de metri şi că va trece la o distanţă faţă de Terra de circa 44.000 de kilometri. Această distanţă este mult mai mică decât cea care separă Luna de Pământ, care este aproximativ 380.000 de kilometri.

Dacă însă în viitor va fi descoperit un asteroid periculos, care ar putea să se prăbuşească pe Pământ, ce putem face, cum ne putem salva? Teoretic au fost propuse trei tipuri de soluţii: lansarea spre asteroid a unui satelit cu o bombă nucleară care să-l distrugă; lansarea unei sonde care să devieze asteroidul prin impactul cu acesta (fără însă să-l facă să explodeze); construirea şi trimiterea unui “atractor gravitaţional” – adică a unei sonde care să se apropie de asteroid şi să-i devieze traiectoria în urma atracţiei gravitaţionale pe care o exercită asupra acestuia.

Fiecare dintre aceste soluţii prezintă o serie de probleme şi nu este încă clar care este cea mai potrivită.

În următorii ani cu ajutorul noilor instrumente astronomice harta asteroizilor de tipul NEA se va îmbogăţi cu alte câteva mii de astfel de obiecte. Între timp continuă discuţia soluţiilor tehnice care ar putea să ne salveze de un eventual pericol.