Atmosfera planetei MarteMarte este planeta din sistemul solar care seamănă cel mai bine cu Terra. Chiar dacă încă oamenii nu au păşit pe solul acestei planete, există planuri de a realiza în viitorul apropiat această aventură. Dar NASA pregăteşte un proiect în stil mare: trimiterea, ca avangardă, pe Marte a unor bacterii – care ar deveni primii locuitori de pe Planeta Roşie. Acestea ar trebui să contribuie la realizarea unei atmosfere care să conţină oxigen şi să facă din Marte o planetă locuibilă.

După ce ne-am convins că nu există marţieni în forma omuleţilor verzi de care se vorbea acum mai mulţi ani (cel puţin marea majoritate dintre noi), suntem încă în căutarea formelor de viaţă primitive pe Marte. La ora actuală nu există însă semnale cum că pe Planeta Roşie ar exista bacterii sau alte forme de viaţă similare.

În timp de căutarea acestora continuă, NASA pregăteşte un plan în stil mare: realizarea unor condiţii pe Marte care să o facă locuibilă de către pământeni. Ce înseamnă asta? În primul rând o atmosferă: în lipsa acesteia este greu de imaginat că se va ajunge la  colonizarea planetei Marte în viitor. Chiar dacă oamenii ar putea sta acolo perioade mai mult sau mai puţin îndelungate, ar fi nevoiţi să petreacă această perioadă în ambiente propice vieţii, izolate de mediul înconjurător.

De ce anume NASA ar dori să realizeze condiţii propice vieţii pe Marte? Această dorinţă nu este doar rezultatul unui studiu ambiţios şi ştiinţifico-fantastic, ci ar putea deveni o necesitate într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, ţinând cont de ritmul de creştere al populaţiei pe Terra. Numărul locuitorilor Planetei Albastră ar putea deveni atât de mare, încât să fim nevoiţi să căutăm alte locuri în Univers care să ne găzduiască. Şi care loc ar fi mai potrivit decât Marte?

Din acest motiv cercetătorii de la NASA încearcă să găsească metode pentru a realiza o atmosferă pe Marte. Una dintre idei este cea de a trimite bacterii pe Marte – evident bacterii care să reziste în condiţiile extreme de acolo.

Aceste bacterii ar avea de înfruntat condiţii cu adevărat extreme – nu doar lipsa atmosferei şi o temperatură redusă, ci şi bombardamentul cu raze cosmice, particule care vin din Univers şi pot dăuna organismelor, ţinând cont că Marte nu are un câmp magnetic – precum Terra – să o protejeze.

Ce rol ar putea juca bacteriile?

Acestea, după ce ar ajunge pe Planeta Roşie într-un container la bordul unui rover precum Curiosity, în urma interacţiunii cu solul planetei ar urma să genereze oxigen – gazul fundamental pentru viaţa noastră. Evident, generarea unei cantităţi de oxigen importante vă dura mulţi ani, însă, dacă totul merge bine, în viitor Marte ar putea avea o atmosferă asemănătoare oarecum cu cea a Pământului.

Însă ca Marte să fie locuibilă are nevoie pe lângă o atmosferă şi de apă. Cum ar putea fi generată această apă? O idee interesantă este cea a folosirii de oglinzi care să concentreze razele Soarelui asupra solului şi să topească gheaţa din subsolul planetei.

La ora actuală cercetătorii de la NASA testează mai multe tipuri de bacterii într-o aşa-numită Mars room – o cameră în care sunt reproduse pe cât posibil condiţiile de pe Marte. Vor să selecţioneze cele mai rezistente bacterii, pe cele care ar putea supravieţui drumului şi s-ar aclimatiza pe Marte.

Primii locuitori ai Planetei Roşii ar putea deci să fie bacteriile. Acestea ne-ar putea ajuta să generăm o atmosferă care să conţină oxigen, un prim pas extrem de important spre o viitoare colonizare a planetei cu oameni.