DinozauriCine este de vină pentru dispariţia dinozaurilor? O nouă teorie susţine că vina ar fi a ... materiei întunecate; un disc de materie întunecată aflat în galaxia noastră ar provoca intensificarea ciclică a bombardamentului Pământului cu comete, rezultatele fiind catastrofice. Aşa ar fi dispărut dinozaurii! Cum era de aşteptat, nu toţi oamenii de ştiinţă sunt de acord cu această teorie.

Dinozaurii şi dispariţia bruscă a acestora au fascinat nu doar oamenii de ştiinţă, ci şi pe omul de rând. Cum au dispărut aceste creaturi care stăpâneau Terra? Mulţi oameni de ştiinţă cred că vina a fost a unor meteoriţi căzuţi pe Pământ care au provocat schimbări climatice ce au avut ca efect dispariţia unei lumi – lumea dinozaurilor.

Există la ora actuală urme ale acestor meteoriţi căzuţi pe Pamânt. Se pot încă vedea craterele generate în urmă cu multe milioane de ani. Pare deci o ipoteză plauzibilă!

Dacă aşa stau lucrurile, ce anume ar fi putut provoca căderea acestor meteoriţi pe Pământ? Evident, putem să ne imaginăm că a fost o întâmplare, căci, la urma urmelor, meteoriţii nu sunt chiar aşa de rari în galaxia noastră!

Iată însă că doi cercetători, Lisa Randall şi Matthew Reece de la Harvard University, SUA, au propus o teorie bizară: o dată la 35 de milioane de ani Sistemul Solar ar traversa un disc de materie întunecata care s-ar situa în planul central al galaxiei noastre. Materia întunecată este un tip de materie de natură necunoscută la ora actuală ("vedem" doar efectele de natura gravitaţională ale sale, însă nu ştim din ce ar putea să fie alcătuită). Există diverse ipoteze privind natura materiei întunecate. Printre acestea se numără cele care susţin că materia întunecată este alcătuită din particule încă nedescoperite (cum ar fi particulele supersimetrice); experimentele la marele accelerator LHC de la Geneva sau din laboratoarele subterane încearcă să "vâneze" acest gen de particule.

Randall şi Reece susţin că în mişcarea Sistemului Solar în interiorul galaxiei, pe lângă rotaţia în jurul centrului galaxiei ar avea loc şi o mişcare oscilatorie sus-jos (chiar dacă „sus” şi „jos” nu au sens în Univers; folosim totuşi aceste cuvinte pentru a explica mai bine mişcarea în galaxie a sistemului Solar). În cadrul acestei mişcări oscilatorii, Sistemul Solar traversează planul central al galaxiei, unde, după spusele celor doi, s-ar găsi un disc de materie întunecată cu o grosime de circa 35 de ani-lumină şi o densitate de circa o masă solară într-un volum de 1 an-lumină cub. În momentul în care Sistemul Solar ar traversa această materie întunecată, densitatea crescută a acesteia, prin efecte gravitaţionale, ar genera o ploaie de comete pe Pământ. Acest lucru s-ar întâmpla cam o dată la 35 de milioane de ani.

Există dovezi cum că o dată la 35 de milioane de ani creşte numărul de comete care ne bombardează? Din studiul craterelor descoperite până acum, cei doi cercetători au ajuns la concluzia că aşa ceva este plauzibil: ar exista o probabilitate destul de mare ca acestea să aibă o regularitate de circa 35 de milioane de ani. Nu toţi oamenii de ştiinţă sunt însă de acord cu acest lucru. Nu există dovezi certe cum că într-adevăr s-ar intensifica ploaia de comete la fiecare 35 de milioane de ani. În plus, nu toate craterele sunt descoperite şi studiate, neexistând un studiu adecvat al cometelor care au căzut pe Terra.

Cei doi însă nu se dau bătuţi cu una cu două: susţin că teoria lor, chiar dacă la ora actuală nu poate fi dovedită, ar putea să fie cea corectă. Ba mai mult, pe măsură ce vom cunoaşte mai bine materia întunecată, am putea găsi eventuale dovezi cum că ar fi fost vinovată pentru dispariţia dinozaurilor.

Iată deci cum două mistere greu de rezolvat ar putea să fie explicate împreună: dinozaurii au dispărut din cauza materiei întunecate. Să nu ne grăbim însă, ci să o luăm ca pe o idee... nebunească, însă totuşi de sorginte ştiinţifică. În următorii 10 ani probabil că vom cunoaşte mult mai bine materia întunecată şi vom putea afla dacă a avut de-a face cu... dinozaurii.